söndag 3 september 2006

Psykos på egenhand

Ja, så började vi diskutera. Förtroendefullt. Vänskapligt. Mitt brev var också skrivet i den tonen. Stora chefen kunde inte vara med, så vi var bara tre personer - Mellan, Lilla och så jag. De fick för första gången höra att jag gick igenom en psykos år 1998. Jag försökte förklara vad det innebär, hur det har påverkat mig. Jag berättade också om att jag gjorde det på egenhand, utan läkarhjälp, vilket jag tycker är betydelsefullt. Det är mycket därför som jag är som jag är. Self made.

Jag fick själv ta itu med min sjukdom, verkligen leva mig igenom den. Det var jag som först tänkte tanken att dethär kan vara en psykos, som ställde diagnosen. Mina anhöriga förstod det inte. Min mamma tror kanske fortfarande att jag var besatt av andar. Hon kan ju läsa om det i Bibeln. Min pappa trodde att jag var deprimerad, precis som han hade varit. Ja, för det gick ju att kontakta mig. Jag var ju aldrig helt inne i psykosen. Det var mera så att jag på olika sätt försökte förstå vad som hände, experimenterade med olika tolkningar. Först efter ett års tid kom jag till den punkt, då jag slutligen kunde godkänna att jag hade 'inbillat mig' alltsammans...


Det var inte någon lätt sak, skall jag säga. För att göra det måste jag först ändra verklighetsuppfattning, förstå att verkligheten inte är något som finns utanför mig själv utan att jag själv är med och skapar den. Dessutom, vilket säkert är ännu svårare, måste jag tacka nej till den stora roll som psykosen hade gett mig. Först en hedersam roll, sedan allt mera tragisk, men fortfarande stor. På slutet var det bara skam och äckel, men jag tvekade ändå. Jag ville ju att det skulle vara någon mening med allt mitt lidande...

Där tog psykosen slut. Jag gav upp alla krav på storhet och accepterade att jag bara var sjuk. Det är priset för att vinna över en psykos. Jag segrade, men det var en Pyrrhus-seger. De egna förlusterna var enorma. Nu kom depressionen. Jag ville ingenting längre, inte ens leva. Men dö ville jag inte heller, vågade jag inte. Det fanns ju en möjlighet att mitt medvetande skulle överleva döden. Jag skämdes över mig själv. Jag vågade inte måla, inte röra gitarren, jag visste att jag var för dålig. Ja, förstå mig rätt - jag skämdes för att göra det i mitt eget sällskap...! Jag äcklades över mig själv. Allt det äckliga som jag hade gjort med mig själv i mina desperata och lönlösa försök att beveka...



Följande inlägg hör ihop: 1) D-vitaminstinn...! 2) Porslinsvas med krut 3) Lättnadens suck 4) Inget att gnälla för 5) Ingen bra konstellation 6) Psykos på egenhand 7) Den gudomliga sjukan 8) Svagheten dikterar 9) Sköt om mig

Andra bloggar om: , , ,

8 kommentarer:

  1. Men kära nån, hur är du mot dig själv, vännen? Och varför ska du tvunget vara selfmade? Hjälp och omvårdnad har man rätt till. Det måste även den strängaste dommaren förstå också gällande den ynkligaste d v s man själv ibåda fallen. Carulmare, jag önskar dig verkligen ett själv-snällare själv.

    SvaraRadera
  2. Tack för medkänslan!

    Men kom ihåg att dethär var för snart tio år sedan. Det kan hända att din välvilliga önskan går i uppfyllelse redan i nästa inlägg... :)

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delar med dig av dina upplevelser. Själv har jag gått igenom några psykoser sedan 2002 och har kommit igenom dem helskinnad...

    SvaraRadera
  4. Yvonne: Flera sedan 2002...? Min var 1998 och jag har verkligen inte haft någon lust att upprepa den...

    Jag var inne hos dig också och lyssnade på ett par av dina låtar. Vilken klar och vacker röst du har! Det kändes skönt såhär mitt i natten att höra på din lågmälda och stämningsfulla musik.

    Jag såg att du hade en länk till Ane Brun också. Jag har faktiskt en skiva med henne...

    SvaraRadera
  5. Hej! Gick själv igenom en haschpsykos sent -98 till tidigt -99. Efter utlandsboende och överdriven träningsrutin. Drabbades senare av depression två år senare. Nu helt återställd sen ett år och jobbar halvtid. Har dock vissa restsymtom som förändrat färgseende vid sena nätter i en bullrig och rörig miljö som tex pubar. Nåt du känner igen?

    SvaraRadera
  6. Hej Frond1! Ja och nej, får jag väl säga. Ja, till restsymtom, men nej till just det som du nämner, förändrat färgseende. Mina restsymtom har mera med känseln att göra. En 'elektrisk' känsla - en spänning av något slag, det stramar till i huden, något verkar röra sig i luften, nära huden, sveda.

    SvaraRadera
  7. Hej igen! Läste om dig här på sidan. Var helt övertygad att du var en kille. Någorlunda ung dessutom. Men hur som helst ville jag bara berätta att båda mina föräldrar är finlandssvenskar. Från Jakobstad och Helsingfors. Intressant att veta är dessutom att om man googlar på "restsymtom haschpsykos" är din sida den enda som kommer upp! Det borde finnas flera. Frond1

    SvaraRadera
  8. Hej igen, Frond1.

    Tant är nog en ganska bra beskrivning på mig... om man går efter ålder och kön. :) Jag antar att du är kille och ganska ung?

    Jakobstad känner jag bra till, jag gick i skola där (gymnasiet). Det har du kanske också gjort... eller har du växt upp i Sverige?

    Märkligt... Kanske har jag nämnt haschpsykos i en kommentar eller något? Jag behövde ju inte några droger för att gå i psykos, det klarade jag så bra själv.:)

    Jag har försökt vara öppen om min psykos, just för att jag minns hur jag letade och letade efter förklaringar, hur jag försökte förstå vad jag hade varit med om. Har tänkt lägga ut en längre text, där jag berättar för min arbetsgivare om min psykos (så att hon skulle begripa att jag inte var riktigt som förr)... Men ännu har jag inte riktigt kommit mig för.

    Jag har hört från andra att hasch (och kanske andra droger) kan... öppna ens medvetande(?), sätta igång en utveckling... som man kanske inte är beredd på. Var det något sådant som hände för dig?

    SvaraRadera