måndag 11 september 2006

Mera om blåsvädersdrömmen

Denhär drömmen. Denhär återkommande drömmen. Jag tror inte att det var någon tillfällighet att den kom tillbaka just nu: Natten efter att jag hade avslutat min berättelse om förändringarna på jobbet. När jag hade berättat först på arbetet och sedan här på nätet om psykosen år 1998.

Sambandet skulle jag vilja uttrycka på dethär sättet:

I min berättelse skriver jag om hur det kändes att göra dethär. Hur säker jag kände mig på att det skulle bli som jag ville. Känslan av makt. Jag kan förändra. Dethär var något nytt och därför måste drömmen komma igen. Jag tycks använda den för att... formulera mitt förhållande till makt.

Det låter kanske som om jag skulle vara maktgalen, men jag tror att ni skall tänka tvärtom. För att makten skall bli såhär viktig, måste man nog ha upplevt mycket hjälplöshet också. Det var det jag gjorde under psykosen. Då var jag hjälplös. Jag hade lämnat ifrån mig min makt. Det var andarna som bestämde, inte jag... Nåja, så svartvitt var det kanske inte, men det får stå, för tydlighetens skull.

I denhär drömmen tar jag upp mitt förhållande till makten - och till verkligheten.

Innan jag blev galen, trodde jag att galna mänskor liksom hittade på saker... Nu, när jag vet bättre, skulle jag använda ordet skapar. Galna mänskor skapar en egen verklighet. Något som kan ses höras kännas osv. Den kan vara lika påtaglig som det som kloka mänskor kallar verklighet. Det är en orsak till varför det är så svårt att lämna en psykos. Försök bara att tänka tvärtom - att det som du upplever som verkligt en dag skulle förklaras som galenskap. Hur lätt skulle det vara att sluta tro på något som verkar så sant...? - Det finns en skillnad, förstås. En verklighet som många är med och delar har utan tvekan en ännu större tyngd.

Men ändå. För att kunna lämna en psykos måste man ändra tankar om verkligheten. Man kan inte fortsätta att tro att det som man erfar med sina sinnen är verkligt. Då skulle psykosen också vara verklig.



Följande inlägg hör ihop: 1) Mera blåsväder 2) Speglar 3) Inledningar 4) Mera om blåsvädersdrömmen 5) Jag kan, jag vill 6) Mitt liv...? 7) Sockerskålen 8) Ta plats 9) Turn, turn, turn

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

  1. Jag är inte riktigt säker på att jag får tag i det du menar...

    Funderar du på vad det beror på, dethär att man börjar skapa en annan verklighet...? Jag tror att trycket måste vara enormt för att tankar skall kunna vara såhär... kreativa(!) verkligen leda till sinnesintryck...

    Trötthet, utmattning och obalans i hjärnkemin hjälper också till... Det är tex lätt att börja hallucinera, om man får för lite sömn...

    SvaraRadera