måndag 11 september 2006

Jag kan, jag vill

Jag ser två vägar ut ur psykosen. Den ena vägen skulle man kanske, bara delvis på skämt, kunna kalla demokratisk... Vi röstar om vad som är verkligt. Det som de flesta erfar med sina sinnesintryck är det som får bli vår verklighet. Tja...?

Som ni kanske förstår var det inte den vägen som jag valde. Jag kan inte uttala mig om hur det skulle kännas att tänka på det sättet. När jag till slut lämnade psykosen, så var det för att jag fick nog. Jag kom till en punkt där vad som helst - och jag menar verkligen vad som helst - var bättre än den verklighet som jag hade skapat åt mig.

Senare har jag tänkt att jag på sätt och vis hade tur. Jag har en känsla av att de flesta... galningar aldrig kommer till dendär punkten, kanske just för att de får läkarhjälp. Ja, jag hade ju min psykos på egenhand och vet inte så mycket om hur läkare brukar behandla psykoser. Men jag tänker mig att man får mediciner som lindrar symptomen. Att man kanske puffas in på detdär som jag har kallat den demokratiska vägen. Det är ju bara du som upplever verkligheten på dethär sättet. Det måste ju vara fel... Men hur går det då? Kan de ändå komma till denhär punkten där de verkligen får nog? Så att de inte behöver bli psykotiska igen... Jag vet inte. Men själv har jag så klara och starka stoppsignaler inom mig. Inte dit, aldrig mer igen. - Dessutom tror jag att det kan ha betydelse för självkänslan också, detdär att psykosen får ha sin gång.

Men tillbaka till blåsvädersdrömmen. Den tycks vara ett samtal som jag har med mig själv, om mitt förhållande till världen. Vilken ställning har jag? Vad kan jag uträtta för mig själv och andra? Hur förändrar man sina villkor? Vilken är verklighetens natur? Igen var det dags för ett nytt inlägg. Jag hade gått ut för att förändra och modigt eller övermodigt talat om att jag skulle göra det, redan innan förändringen var ett faktum... Självklart måste det bli en ny version av blåsvädersdrömmen. Nu var andarna borta. Istället var det jag som satte igång blåsvädret... Men visst fanns det rädsla med också. Jag visste ju inte hur jag skulle få det att sluta blåsa...!

Ja, jag valde bort psykosen. Men det innebar ju inte att jag började tänka som förr igen, att jag återvände till den värld där galningar kan hitta på och verkligheten är något utanför en själv. Hur skulle jag kunna göra det? Jag hade ju redan börjat välja, sagt nej till psykosen. Nu gällde det bara att komma på något annat att tro på...

Om jag har rätt, är psykoser lika verkliga som all annan sk verklighet. Egentligen kan jag bara se två skillnader. En är att psykosens verklighet vanligen bara omfattas av en enda mänska... Ja, om det inte är en masspsykos, förstås - eller kanske en förälskelse...? Det finns de som säger att förälskelsen är en tvåpersonerspsykos och kanske har de inte så fel? Men den andra skillnaden tycker jag nog är viktigare. En psykos är en verklighet som är nedbrytande. Det var därför som jag ville komma ifrån den. För att den gjorde mig illa.

Jag kan, säger jag med min dröm. Det är jag som bestämmer i mitt liv. Jag vill, säger jag också. Jag väljer vad som skall vara min verklighet. Jag godkänner inte vad som helst, inte det som skadar mig. Jag säger det mer och mer tydligt, men fortfarande med darrning på rösten...

Ni förstår väl hur stort dethär är...? Att välja sin verklighet... Det kan ju föra precis hur långt som helst...!



Följande inlägg hör ihop: 1) Mera blåsväder 2) Speglar 3) Inledningar 4) Mera om blåsvädersdrömmen 5) Jag kan, jag vill 6) Mitt liv...? 7) Sockerskålen 8) Ta plats 9) Turn, turn, turn

Andra bloggar om: , , , , , ,

9 kommentarer:

  1. hmmm...de här spörsmålen är sannerligen intressanta! Skulle verkligen kunna fördjupa mig med en gång i massa olika aspekter...
    har dessutom haft så många vänner och bekanta genom hela livet som genomlevt olkika nivåer av psykoser...just det där med att "välja" att lämna sjukdomen - att "få nog" känner jag igen...men tyvärr har jag också helt andra erfarenheter...borde kanske återkomma med ett mail till dig istället...

    SvaraRadera
  2. Mer än gärna! Det skulle vara intressant att höra om dina erfarenheter, brevledes eller annars...

    Känner du någon som har kunnat lämna sjukdomen, som verkligen har... fått nog...? Och vad är det typiska...?

    Ja, jag känner faktiskt inte en enda annan som har varit i psykos...!

    SvaraRadera
  3. För min egen del, känns det mer som alla mina som kom mig nära runt 20-års åldern och finns kvar än idag har varit, är i, balanserar på gränsen och eller förhåller sig till psykos på något annat sätt. Och överlag gick det, som jag ser det, sämre för dem som kom in i vården. Jag lärde mig tidigt att det fanns flera plan att vara i. När det var för smärtsamt som barn, bytte jag verklighet och sedan tillbaka. Sedan i sena tonår och runt 20 byttes verkligheterna smärtsamt och det var länge en kamp om vilket som var vad och var. Jag var så förvirrad att när jag vaknade på morgonen så försökte jag gissa åt vilket håll mina fötter var och i vilken ände av kroppen som huvudet var. Många, många mornar misslyckades jag. När jag öppnade ögonen visade det sig att huvudet var där jag trodde at jag hade fötterna. Mycket märkligt. Nu vet jag alltid vilken ände huvudet är, fast jag har fortfarande dåligt lokal sinne.

    SvaraRadera
  4. Bless: Detdär med att byta verklighet, det känner jag igen. Det gjorde jag också som barn. Jag visste nog om att jag fantiserade, men det gjorde ingen skillnad. Jag kunde ändå gömma mig i fantasierna, reparera mig själv också...

    Jag tror inte att det är något fel på fantasier som gör en mest gott. Inte på psykoser heller, så länge som de inte bryter ner en mänska. Så länge som man byta verklighet, gå från rum till rum... Att ha mycket fantasi, mycket inlevelseförmåga, har ju många fördelar också, inte minst när man skriver...

    Jaså, du kom fram till det också. Att det går sämre för dem som får vård...!

    Ja, jag brukar undra var väggen är, jag. Men huvudet har jag inte ens tänkt på var jag har det någonstans....! :) Kan det ha haft något att göra med ett du inte kände att du var riktigt i kroppen? Att du var för mycket i dina tankar? Så var det iaf för mig, fast jag nu inte hade precis dendär upplevelsen...

    SvaraRadera
  5. Jag låg där varje morgon och kände efter vad som var huvud och vad som var fötter och hade fel varje gång. Vet inte vad eller var jag var, men inte där jag trodde i alla fall:) Lika förvånad varje morgon i åratal.

    SvaraRadera
  6. Det måste ha varit en märklig upplevelse... Var det dethär beslutet att stanna i en verklighet, här och nu, som gjorde slut på förvirringen...?

    Fast det låter nog lite för svartvitt...

    SvaraRadera
  7. Hur förvirringen försvann vet jag faktiskt inte riktigt. Men allt blev värre och frågan om var huvudet var oprioriterad. Tills en dag efter "stormen", då jag mindes att jag inte kunnat avgöra åt vilket håll mitt huvud var och att det verkade märkligt.

    Två skeenden har påverkat mig stort ifråga om att lämna psykosen eller "svart stormen" min fd makes kärlek och att jag avbröt all kontakt med min mor. Båda var en befrielse.

    SvaraRadera
  8. Bless: Ja, kärleken! Sist och slutligen är det väl den som gör att man överlever...? Att man under sitt liv ändå har tagit emot så mycket kärlek att man klarar av att resa sig igen...

    SvaraRadera
  9. Kärleken...ja...

    Mediciner behöver man inte få. Jagvet absolut vad ni talar om att leva i en alternativ värld. Än i dag behöver jag den.

    Märkligt - jag har aldrg förr stött på en sida med dig och Bless där jag känner igen - EXAKT!

    Och jag menar det verkligen. Mina tankar och allt - nån annastans...

    SvaraRadera