söndag 1 januari 2006

Lite om mig






Ja, vad skall jag berätta?

Först skrev jag en uppsats, men den tog jag bort.
Dethär är nog platsen för vissa enkla fakta.




Jag är Jag har Jag tycker om
kvinna studerat i Åbo ord och bilder
finlandssvensk skrivit slutarbete om anarkismen fantasy: böcker och dataspel
bibliotekarie: musik, konst haft en kärlekshistoria i USA musik: jordnära eller chill
lärare: historia, religion fött en son i Stockholm flödande färger, men också former
mamma till vuxen son åkt moped genom Europa att leva mig in i gamla tider
sjukpensionär haft en psykos på 90-talet att fundera på livet
femtio plus gått med i (fotoklubben) Knäppisarna att dricka öl

7 kommentarer:

  1. Hej,
    snälla du... ta bort den sista punkten efter din email.adress nedan annars går det inte att skicka post till dig.


    carul.mare@gmail.com.

    SvaraRadera
  2. Skall ske... Gjort! :)

    SvaraRadera
  3. Hej,
    hur kommer det att du använder rumänska titeln CARULMARE vilket är ett konstellationsnamn (Stora kärran/vagnen i direkt översättning, eller på svenska Karlavagnen)?

    SvaraRadera
  4. Hej Remus! På den frågan finns det flera svar:

    a) Kanske för att två rumänska pojkar plockade blommor åt mig i slutet av 70-talet och bjöd mig och min bror på brännvin som jag tror var gjort på granbarr...? Sådant glömmer man inte i första taget!

    b) Kanske för att jag ibland känner att jag mera är en rymdvarelse än en jordmänska...?

    c) Kanske bara för att det låter så bra, som musik i mina öron. Melodiskt...

    Jag talar inte rumänska, bortsett från just dessa två ord, som jag kom över mest av en slump - och som jag genast föll för... Kanske är du från Rumänien, eftersom du känner till betydelsen?

    SvaraRadera
  5. Första gången jag såg namnet Carul Mare bestämde jag mi för att det var någon som var finlandssvensk och blandade nog lite omedevetet ihop det med Mare Baltica eller någo, inte för att det full bordar någon logik, men så var det nog. Vet faktiskt inte säkert vad jag tänkte, mer än hav och finlandssvensk. Fast det inte var så tydligt då. Så är det rumänska ord=)

    SvaraRadera
  6. Det som inte var så tydligt var att du var finlandssvensk i början när jag läste bloggen, om jaginte minns helt fel.

    SvaraRadera
  7. Nej, du minns inte fel, Bless. Jag skulle ju vara så anonym i början... Nu har jag bytt bild också, började tycka att dendär bilden av mig själv och boken som det stod 'myt' på inte passade längre...

    Jag tror nog att jag också associerade 'mare' med hav, fast jag visste vad Carul Mare betydde... Det skulle ju kunna betyda hav också. I alla fall är 'mare' hav på latin och rumänskan är släkt med latinet...

    SvaraRadera