torsdag 31 augusti 2006

D-vitaminstinn...!

Jag undrar om jag är riktigt klok. Varför jag vänder upp och ner på allt? Varför jag inte kan hålla fingrarna borta...?

Solsting, skrev jag i en kommentar alldeles nyss. Jag har fått för mycket sol. Jag har laddat upp så mycket solenergi att jag inte vet vad jag skall göra av med eländet. Allt måste jag peta på, förändra. Är det D-vitaminet som gör det? Adrenalinstinna hannar, brukar man säga. Men jag tror bestämt att jag är D-vitaminstinn...!

Jag undrar om jag alls är en mänska? Jag kanske är en växt istället, ett träd eller en blomma. Kanske en brännässla. Skulle det inte vara typiskt, om jag var just en växt av det slaget? Brännande. Nyttig, men osmaklig. Usch...! Fast det var ju inte det jag ville säga. Det var bara det att jag idag hade en sådan stark känsla av att jag hör ihop med livet på jorden, med årstidernas gång. Det var förstås det som fick fick mig att tänka på växter. Som mänska gör man ju själv, vill åtminstone tro det, men jag kände mig så tillhörig, så beroende av jordens rörelser. Ja, ungefär såhär: Under våren steg saven inom mig, vare sig jag ville det eller inte. Under sommaren skedde någon slags mognad och nu till hösten är det dags för skörd. Det som har växt har nått sin fulländning. Det är väl därför som jag handlar, tänker jag mig. Till min egen stora förvåning märker jag att jag handlar...

På förmiddagen, just när jag tänkte detdär, gick en rysning genom kroppen på mig, rätt upp i huvudet. Jag brukar ha sådana där ibland, som ett svar på vissa slags tankar... Glada tankar, kanske. Eller speciella. Nej, inte vet jag riktigt vilka slags tankar. Jo, kanske ändå. Tankar som är fyllda av en stark energi. Kanske brukar ni också ha sådana rysningar...? Det känns behagligt, när det händer. Nästan sexuellt.

Jag skrattade, när jag rullade (rullskridskor) till jobbet. Vad kommer nu att hända? Om jag, som är så gammal och trött, blir på dethär sättet, vad kommer att hända med alla andra mänskor? De som är pigga och friska. Efter en sådan här solig sommar kan ju vad som helst hända. Hela Norden är full med D-vitaminstinna mänskor. Vad kommer de att ta sig till detta år? Måste vi räkna med nya vikingafärder...?

Gud bevare oss för nordmännens raseri...!



Följande inlägg hör ihop: 1) D-vitaminstinn...! 2) Porslinsvas med krut 3) Lättnadens suck 4) Inget att gnälla för 5) Ingen bra konstellation 6) Psykos på egenhand 7) Den gudomliga sjukan 8) Svagheten dikterar 9) Sköt om mig

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar