onsdag 23 augusti 2006

Finklädd (55)

Kanske var det likadant för Wiba. Han hade en känsla av det. Fast det var hon som ville ha denhär middagen, så verkade hon inte kunna njuta så mycket av den hon heller. Det var något stelt över henne, också över hennes leenden. Något hopbitet. Här gäller det bara att komma sig igenom.

Men Hariberth. Han verkade inte så spänd. Han var nog den som klarade sig bäst denhär kvällen. Ja, i alla fall i början. Då verkade han ju precis som vanligt... Nej, kanske inte som vanligt. Det var inte det rätta ordet. Så spänd var han väl inte, men det var ändå något särskilt med honom. Inte var han som han brukade.

Så fin han är, minns han att han tänkte. Han trodde att han tänkte på kläderna. För en gångs skulle hade han ju klätt upp sig. Tagit på sig bertholdska finkläder. Men kanske var det inte bara det. När han tänker på det, var var det ett och annat som fattades. Jackan och byxorna satt för löst och dessutom var det något annat också. Jo, färgen. Den var alldeles för ljus. Ingen bertholdsk man skulle välja en sådan färg... Det var fel, men ändå rätt. Rätt för Hariberth. Det borde ha sett löjligt ut, men det gjorde det inte. Inte alls. Han såg fin ut. Just dendär klädseln tog fram något inom honom. Han skulle nästan vilja säga att det lyste om honom.

Fast nu blir han osäker igen. Kanske hade det inte alls med kläderna att göra? Han minns ju hur det lyste i ögonen på honom... Hariberth var ju annorlunda på det sättet också. Han var vuxen, men ändå kunde han se så lycklig ut. Som en barnunge som just skall få en gåva. Med den blicken i ögonen kunde han väl dra på sig vad som helst och ändå se fin ut.

fortsättning följer... läs från början...


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Fint sista stycke där du beskriver den glädje som kommer inifrån och som gör att folk lyser!


    Såg i kommentaren hos mig, att du har det rörigt- jag hoppas det går över snart och att du inte tappar pennan!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. berätta mer om dina planer för hösten - jag är jätteintresserad!!!
    kram
    (skirv ett mail om du vill)

    SvaraRadera
  3. Tack, Inkan! Jag tror faktiskt jag tänkte lite på dig, när jag skrev detdär stycket. Trodde att du skulle tycka om det... :)

    Nej, inte skall jag väl tappa pennan? Inte när jag har hållit på i så många år... Men det händer så mycket just nu. Eller är det jag som förändrar..?

    Kanske har jag fått så mycket solenergi i sommar att jag orkar röra om i min gryta lite grann...? Söka efter nya och bättre! modeller för mitt liv... Ja, när jag tänker efter, är det faktiskt vad jag håller på med. Försöker lämna mönster som gör mig ledsen och arg... På jobbet. I en av mina relationer. Få se hur det går... Det är tungt och spännande, det tar på krafterna och ändrar på mitt fokus, får mig att glömma mina älskade romanfigurer och allas våra bloggar, men i grunden tror jag det är något bra som pågår....

    SvaraRadera
  4. Petra: Jag skickar ett litet mail...

    SvaraRadera