lördag 4 februari 2006

Sitta i famnen

itta i famnen. Det är kanske det tryggaste som finns - och så skönt också. Erotiskt.

Jag har tänkt lite på dethär. Funderat på varför det känns så tryggt. Det kan ju bero på att vi satt i famnen som små. Vi minns väl fortfarande hur det kändes. Att vara liten och sitta i famnen. Att bli beskyddad. Men varför satt vi just i famnen. Varför var det just på det sättet vi fick vår trygghetskänsla? Tja. Det kan ju vara något fysiologiskt också. När vi sätter oss, bildas det ett lämpligt ställe att sätta små barn på. Det skulle vara både obekvämt och farligt att ha dem att ligga ovanpå huvudet...!

Men jag skulle inte vilja nöja mig med det heller. Jag kommer att tänka på indierna och deras chakralära. Vet ni vad de säger om det första chakrat, det som finns i slutet av ryggraden? Jo, att det har med tryggheten i livet att göra. Nog är det lite lustigt. När ett barn sitter i famnen, uppstår ett tryck mot det första chakrat. Rotchakrat, som det också heter... Nu behöver det ju inte heller betyda så mycket. Indierna satt väl också i famnen när de var små och när de hade gjort det i några tusen år, satte de ett mystiskt namn på sin erfarenhet. Här, sade en vis man, och pekade på sin ändalykt. Här finns trygghetens centrum...!

Det var indierna. Men så finns det ju Anna Wahlgren också. Ni har väl läst Barnaboken? Jag vet inte om Anna har studerat de indiska vishetslärorna, men hon vet ändå. Det är väl hennes många barn som har lärt henne, kan jag tänka. Gissa hur Anna W. föreslår att vi skall få våra småttingar att somna? Jo, buffa dem i baken. Rytmiskt.

Det finns många andra exempel. Man går omkring med oroliga spädbarn och buffar dem i ändan för att lugna dem. Eller lägger dem på mage i famnen - och buffar igen. Nog verkar det som om ändan skulle ha med tryggheten att göra... Eller vad tycker ni?



Följande inlägg hör ihop: 1) Tankar om sex 2) Mars och Venus och Jesusbarnet 3) Erotik = Spänning 4) Göra eller inte göra? 5) Stor och liten 6) En pricks problem 7) Som fisken i vattnet 8) Sitta i famnen 9) Röd upp till öronen 10) Förlora kontrollen 11) En mjuk frukt med en hård kärna 12) Lyssna till sin ton 13) Aftonbön 14) Glädjesmittan 15) Som när hanhundar pissar 16) Ett med min kropp 17) Vildheten 18) God fucker...!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Kanske är det rimligt att man är orolig i magen och trygg på rygg.

    Och det där med erotiken, är det kanke trygghet, mod och (som Swedish Teen är inne på) tillit som behövs för extatiska excesseer. Och när man blir modig, trygg av en annan människa och känner tillit är man inte då förälskad.

    SvaraRadera
  2. Mm. Vi har kanske olika sätt att söka trygghet på. Du verkar söka hos en annan mänska. Det har jag också gjort och jag skulle inte vilja vara utan den erfarenheten. Det var underbart - och förfärligt. När det tog slut, då tänkte jag nästan inte komma över det. Det tog tio år eller mera. Jag tror det beror på att jag är en drömmare. En fantast. Om jag börjar drömma om någon mänska, då kan det bli farligt. För mig själv och kanske för honom också. Jag lägger helt enkelt ner för mycket av mig själv. Riskerar att förlora mig. Därför skriver jag istället, skapar tryggheten inom mig själv.

    SvaraRadera
  3. Oj. Det glömde jag att fråga. Vad menade du med detdär om att ligga på mage och att ligga på rygg...? Det låter som något som du bara började säga. Som något som du har tänkt mera på...

    SvaraRadera
  4. Tryggheten föröker jag bygga i mig av mig, men när jag blir förtjust, förälskad eller kärleksfull så glömmer jag mig. Glömmer att bygga trygghet i mig, min skruttighet och vill bara dela, ge, ta emot och komunicera. Om bron av ömsesidig tillit finns där, så kan man dansa tillsammans och gå till varandra över vardagsbestyren. När bron brister, kan det byggas upp en ny bro, eller bron kan överges som en hög med stenar i det förflutna. Ingen kan ensam bygga en bro, men det är lätt hänt att man glömmer det, om man varit ensam länge, vare sig det är i tvåsamhet eller själv.

    Måste tänka färdigt det där med ryggen och magen.

    SvaraRadera
  5. Vackert...! Vad kan jag annat säga? Kanske att det finns många vackra sätt att leva på...

    SvaraRadera