onsdag 15 februari 2006

Aftonbön

Just det. Det sublima skulle jag skriva om.

Jo, jag tror mycket på detdär som Ullerstam skrev om 'osedligheten'* - att den kan ha sin grund i ett religiöst behov. Att sexuella beteenden som verkar konstiga är ett slags kulthandlingar.

Själv tycker jag att det verkar särskilt tydligt i fråga om sadomasochism, men det beror kanske på att jag har funderat så mycket på just den sexuella läggningen. Där är det ju så tydligt dethär med kontrollen. Hålla i och släppa taget. Den rörelse som jag tycker mig se att hela livet består av. Födelse och död. Uppvaknande och insomnande. Tagande och givande. Nu börjar jag igen med mina motsatspar...

Men visst finns denhär rörelsen i sk normalsex också. I alla fall gäller det att ge upp. Säga adjö till den påklädda mänskan och låta den sexuella varelsen ta över. Ge sig hän, som det väl heter....

En religiös grund. Vad skulle det kunna betyda då? Ja, jag tror ju att vi alla är religiösa. Man behöver inte vara troende för att vara religiös. Kanske är det till och med så att en intetroende är mera religiös än en troende? En troende behöver ju inte fundera så mycket, har redan alla svaren. Men en religiös har bara sin längtan. Bara sitt behov av ett svar.

Hur som helst. Båda längtar och uttrycker sin längtan i kulthandlingar. Det är så jag ser det. De kristna har förlåtelsen. Den är villkoret för ett lyckligt slut på livet. Man skall tro på förlåtelsen. Be om den. Motta den i nattvarden. Nattvarden är nog den viktigaste kulthandlingen. Att få förlåtelsen i gemenskap med andra förstärker känslan.

Jag tror det är ett slags övande. Kanske i att dö. Att förbereda sig för det stora steget. Jag tror att det kan vara så med sexlivet också. Tänk på orgasmen. Utlösningen. Uppgivandet av kontrollen. Det behövs tillit för att kunna ha utlösning. En tro på att allt är som det skall vara. Att jag duger. En sorts förlåtelse. I sadomasochismen är övandet kanske ännu tydligare, tycker jag.

Kettingtjejen talar om bdsm som själens längtan. Själv tänker jag på mina fantasier som ett slags aftonbön. Jag använder dem för att skapa en brygga mellan vakenhet och sömn. Mellan kontroll och intekontroll. De är erotiska, mina fantasier. Det tror jag nog. Men jag försöker inte bli upphetsad. Jag vill bli trygg istället. Kunna släppa taget. Det är en trygghetsritual som jag utför. En kulthandling, fast utan kult.


* Tänk på att han skrev på 1960-talet. Då fanns det nog flera sedlighetsförbrytelser än nu, skulle jag tro. I en nutida 'fråga doktorn'-spalt får en man svaret att drag av sadomasochism inte är vare sig ovanligt eller avvikande.




Följande inlägg hör ihop: 1) Tankar om sex 2) Mars och Venus och Jesusbarnet 3) Erotik = Spänning 4) Göra eller inte göra? 5) Stor och liten 6) En pricks problem 7) Som fisken i vattnet 8) Sitta i famnen 9) Röd upp till öronen 10) Förlora kontrollen 11) En mjuk frukt med en hård kärna 12) Lyssna till sin ton 13) Aftonbön 14) Glädjesmittan 15) Som när hanhundar pissar 16) Ett med min kropp 17) Vildheten 18) God fucker...!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Din blogg är klart läsvärd tycker jag, så jag lade in den som en favorit.
    Dessutom gillar jag att du använder bloggar.se-etiketter.

    SvaraRadera
  2. Tack! Det var roligt att höra. Jag försökte hitta till din blogg också, men måste ge upp...

    Hör du ihop med Bloggar.se? Eller tycker du bara annars om etiketter? Själva idén, menar jag.

    SvaraRadera
  3. Nej jag hör inte ihop med bloggar.se, men jag gillar idén - började själv köra med etiketter för ett par veckor sedan.

    Min blogg:
    http://stationsvakt.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Rolig blogg! Du är bra på att hitta nya infallsvinklar. Fräscha. Skärpta. Motströms.

    SvaraRadera