torsdag 2 februari 2006

Trollmannen



Underlig dröm igen. En av mina bästa väninnor hade flyttat ihop med... ett troll...! Ja, jag tar inget som helst ansvar för vad jag drömmer. Det bör ni veta, innan ni fortsätter att läsa. Det var ett troll och inget annat. Stort brett och ruskigt. Jag minns några detaljer. Munnen gick från ena sidan av ansiktet till det andra och tänderna var långa och vassa, särskilt en av dem. Han hade ett hål i halsen också, som kanske hade något med dendär extra långa tanden att göra. Kanske skulle den sticka ut där? Men detdär är jag inte säker på. När jag såg det, blev jag i alla fall rädd för att min väninna inte skulle kunna överleva. Det var en så främmande varelse. Skrämmande. Enormt stark. En slags naturkraft.

Han var misstänksam också. Det var mycket det som drömmen handlade om. Trollmannen verkade se alla vänner till min väninna som medtävlare. Den första som kom och hälsade på tror jag nästan var hennes före detta. Om det var han, är det väl inte så konstigt att trollmannen ville ha honom därifrån, men konstigt nog tänkte jag inte så i drömmen. Han kom som hennes vän och inte med avsikten att få henne tillbaka. Ändå blev han ivägskrämd. Trollmannen uppträdde så hotfullt att han snart gav sig av igen. Som jag bedömde det hade han verkligen skäl att frukta för sitt liv.

Sedan kom... jag! Jag var också en man, fast inte riktigt. Något senare i drömmen hörde jag trollmannen jämföra oss. Den första mannen kunde han inte tåla, sade han, för han var för lik honom själv. Men det gick lättare med mig. Jag var bara en pojkspoling. Min väninna invände att jag faktiskt var ganska gammal, men han tog inte tillbaka sitt omdöme. Han tog mig inte på allvar, men just därför var jag också den enda som kunde vara ärlig mot honom. Den första mannen var så försiktig, men ändå kunde trollmannen inte tåla honom. Jag var också rädd i början, men sedan blev jag modigare, började säga vad jag tyckte. Trollmannen drev med mig, men jag var den enda som han inte kunde skrämma iväg. Som kunde stanna hos dem båda.

Ja, jag tänker inte kommentera denhär drömmen... Ni får, om ni vill...!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar