söndag 21 maj 2006

Skillnaden på djävlar och monster

Så jag skrattade. Inte ens i mina vildaste fantasier hade jag trott att Lordi kunde vinna. Inte i Finland, inte i Aten.

Det var min mamma som berättade. Avstängd som jag är från det mesta som rör sig utanför mitt eget lilla synfält, visste jag inte ens att det var igår det hände.

De ser ju ut som djävlar, sade mamma. Men jag tror hon har fel. Djävlar skall inte se ut på det sättet. De skall vara förföriska. De måste vara det, om de skall kunna göra sitt jobb. Att förföra. De behöver ett skönt yttre.

Nej, Lordi är inga djävlar. De är monster och monster har en annan uppgift här i världen. Inte att förföra utan att väcka medkänsla - för sig själva, naturligtvis.

Min lilla son var en stor vän av monster. Varför måste draken alltid dö? undrade han ofta. Det är inte rättvist. Innan han somnade radade han upp en lång rad med små monster på sängkanten. De var hans vänner.

Monster brukar bli missförstådda. De ser otäcka ut, men kan väl vara hur snälla som helst? Vem vet något om det hjärta som klappar innanför det hemska skalet?


Sagan om Skönheten och Odjuret tar ju upp dethär temat. Det inre och det yttre. Där går det bra för Odjuret. Hans inre skönhet tar hem spelet.

Odjuren i Aten klarade sig också bra. Jag skulle aldrig ha trott det...! Men kanske är vi många som gillar monster? Som inte vill missförstå dem?

Jag tror att jag kanske tycker om den tanken...

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

12 kommentarer:

  1. Det är nog många som gillar monster, för Lordis del verkar det som de satte något slags rekord i antal poäng. Så det måste ha varit många som gillade monster bättre än kvinnor i för trånga kläder, där brösten kläms upp och kjolen åker upp över rumpan med varierande kvalité av sångröst.

    Jag gillar Lordi, men inte alla monster. De får inte vara farliga, för min del.

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag ej hört och sett - så kan jag ej uttala mig. Har bara läst nättidning och hört en snutt på TVnyheterna.
    MEN du, jag blir så förtjust i dessa medeltida bilder du hittar med träffsäker smak.
    Vilken härlig illustration!

    Men av vad jag läst tidigare så är väl både jävlar och monster bilder av det elaka, onda och negativa vi alla har inombords och av det onda och farliga -men oförklarliga vi möter i våra liv, i naturen och i maturkatastrofer.
    Allt fick en förklaring som var lätt att tradera en gång i tiden. För länge sedan.

    SvaraRadera
  3. Jag har sett Lordi på bild, men verkligen inte hört dem. Jag tramsar ju bara, precis som jag vill :) Möjligen med lite lite allvar bakom..

    Bless: Tror du att Lordi kan vara något slags reaktion på 'samhällets översexualisering'...?

    Inkan: Ja, vi gillar bilder, du och jag. :) Ibland lägger jag ner lika mycket tid på att hitta en bra bild som att skriva texten... Men jag sparar också alla bilder som jag råkar komma över och som jag känner på mig att jag kan få användning för. Denhär var en sådan...

    Tänker du på projicering, Inkan? Men den som gillar monster, har kanske slutat upp med det...? Det finns visst ett ord för det också. Internalisering. Att man accepterar det onda inom sig själv...

    SvaraRadera
  4. Det har sina moderna namn inom psykologin.
    Men jag tänkte rent historiskt, kulturellt: hur olika kulturer beskrivit, förklarat i olika former och bilder - det som hände inom människan och i naturen etc och som man inte hade självklara och naturliga förklaringar på.
    Man skapade myter i bilder, man skapade sina berättelser, som blev muntlig tradering -och som till slut dök upp som sägner, myter, sagor.

    SvaraRadera
  5. Apropås bilder: jag gör precis som du: spar bilder, foton som jag bara känner att de talar till mig, de inspirerar och har ibland poesi i sig.
    Jag slänger ut alldeles för mycket pengar på att fotografera också - ty det är mycket jag får kasta.
    Jag spar pengar till en digitalkamera, läste igår om tester av sådana i en nättidning; jag är så sugen.

    SvaraRadera
  6. Äntligen har folk förstått, melodifestivalens schlagertrams musik är död, länge leve folket!

    Allvarligt trodde bimbo tjejerna att någon skulle rösta på dom för att dom klädde av sig?
    Carola skulle prompt inte klä av sig, hon lyckades väl inte banta ner sig tillräckligt inför finalen :-)
    Hon överhypade sig kraftigt och folk såg igenom hennes falskhet

    SvaraRadera
  7. ja, jag tror att Lordis seger kan ses som en seger över stereotyp sexfixering gällande kvinnlig klädsel. Det kan finnas något med sex och de där Lordisarna också. Det har jag inte tänkt på så mycket men man kan nog hitta något odjuret, goth, skrämsel och BDSM med det hela om man vill, att de är maskerade och djuriska eller nåt annat mer queer.

    Jag har inte emot sexfixeringar eller andra fixeringar (vad fixering nu än innebär)om de inte skadar en annan varelse, men stereotyper tråkar ut mig i alla sammanhang.

    SvaraRadera
  8. Gillade din tanke om jävlar kontra monster, har inte sett det så.

    Självklart måste jävlarna vara förföriska, för ingen skulle ju fstna i klorna på ett monster. Jävlarna kännetecknas ju av oärlighet och falskt skimmer. Monstren visar sig som de är, men onda behöver de ju inte alls vara.

    Jag är verkligen glad över tävlingsresultaten, mer säger jag inte...

    SvaraRadera
  9. Inkan: Tror att jag förstod hur du menade, men tänkte att mytbildningen kanske också kan ses som ett slags projicering... Åskan kan bli guden Tor, till exempel, som möjligen kan bevekas...

    Internalisering passar kanske inte alls in här... Att ha medkänsla med monster skulle däremot kunna vara en projicering av en egen upplevelse av orättvisa. Ungefär såhär: Folk tror att jag är elak, fast jag egentligen är snäll. Så är det med monstren också. De har det precis som jag... :)

    Om bilder: Det skall nog bli en digitalkamera för mig också - bara jag lyckas samla mig till ett inköp. Min gamla systemkamera ligger bara oanvänd i ett skåp...

    SvaraRadera
  10. Bless: Så kan det förstås också vara. Det finns säkert många bidragande orsaker...

    Om den sexuella dragningskraften hos monster: Rädsla kan vara upphetsande, det vilda och djuriska likaså, men... men... det groteska, det vanskapta? Nåja, kanske i kombination med det andra...

    Jo. Mycket kan vara upphetsande, men... man får väl ha lite förstånd också...? :)

    Anonymous: Välkommen, vem du än är...

    SvaraRadera
  11. Flasknosen: Roligt att du tyckte om mitt infall... :)

    SvaraRadera
  12. — Vet du vad det är för skillnad mellan Carola och Lordi?

    — Näääe?

    — Lordi kan ta av sig sin mask...

    SvaraRadera