onsdag 17 maj 2006

Här kommer katten!

Jag är katten. Finast av alla djur. Jag förstår så väl att du inte kan låta bli. Att du bara måste beundra mig. Det är helt i sin ordning.

Haha! Vilken tok du är! Jag vet precis vad jag vill. Det är verkligen inte därför som jag har dig att öppna ytterdörren minst tjugo gånger om dagen...

Tigger?! Din... din... din... mänska! Katter tigger inte. Aldrig. Nu går jag. Jag lämnar dig och kommer aldrig mer tillbaka. Jag skall... skall... göra dig kattlös!


Men, nej...! Det är för hemskt - och du, du är ju bara en mänska! Jag vet att jag är alldeles för godhjärtad, men jag förlåter dig. Jag förlåter dig denhär gången också.

Seså! Upp med dörren nu! Jag känner mig så storsint idag. Ja, du skall faktiskt få en möjlighet till. Så upp med dörren - och titta noga!

Nu går jag ut... och nu kommer jag in tillbaka. Nu gör jag entré!


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

14 kommentarer:

  1. Okej, där var katten.
    Mina katter är av sträv och kärv stallkattssort. Tuffingar som gömmer kattungarna under loggolvet, tills de är stora nog att gömma sig för hunden, eller sätta en klo i nosen på hunden. Det är inte lätt att vara hund och tycka om att springa ikapp.

    SvaraRadera
  2. Jag (snyft) är verkligen kattlös...!

    Fast det är något ganska nytt. Bortsett från de senaste åren har jag haft katt nästan hela livet. Men där jag nu bor, får man bara ha innekatt eller katt i koppel - och det är jag inte säker på om jag skulle trivas med...

    Roligast är det att ha husdjur på landet...

    SvaraRadera
  3. Jag är omgiven av allergiker och saknar en katt (minst). De har en sån underbar förmåga att låta bli att titta en i ögonen.

    SvaraRadera
  4. Hej Frktjatlund - och välkommen! :) Vi har setts på andra bloggar, tror jag. Jag har också varit inne på din blogg och läst lite grann...

    Tycker du om att katter inte ser i ögonen...? Jag är inte säker på att jag har någon inställning till det... Fast jag tycker inte om dendär tillgivna bedjande blicken som hundar kan ha. Fra ens egen hund. Den får mig att känna mig så otillräcklig, så skyldig...

    SvaraRadera
  5. Precis. Det är just det jag gillar med katter, att de undviker ögonkontakt. Det visar deras överlägsenhet.

    Ursäkta uttrycket (jag tror jag måste viska för att inte vara stötande för somliga): Hundar är korkade och lite äckliga. Varför skulle de annars lyda så villigt och äta vad som helst?

    SvaraRadera
  6. Frktjatlund: Känslan av obehag kommer väl från att man identifierar sig med sina husdjur. Tänk om det var jag och jag skulle bete mig på det sättet... Rädslan för att bli ett offer...

    SvaraRadera
  7. Det var ett underbart kort på en katt. Vilket uttryck fotografen lyckats fånga.

    SvaraRadera
  8. Inkan: En egyptisk sandkatt, tror jag det var... Möjligen vild...

    SvaraRadera
  9. Härligt kort och träffsäker text.

    SvaraRadera
  10. Mycket bra text till bilden - fick till och med en hundmänniska som jag att se vad som är "so special" med katter.

    F.ö. läser jag nu Dorés bibel. Fick inte tag i cd:n.

    SvaraRadera
  11. Flasknosen: Tack! :) Visst är det ett fint foto? Färgerna så väl sammanhållna... (Ja, det är ju inte mitt foto, skall jag väl tillägga.)

    Liten tant: Jo, katter har sin charm...! Ibland tycker jag de påminner om småbarn - lika omedvetet och gränslöst självupptagna....

    Skall bli intressant att höra vad du tycker om Dorés bibel!

    SvaraRadera
  12. Ibland tänker jag att katten döljer sin sårbarhet bakom sin narcissistiska framtoning... Ingen kan väl bli så rädd som en katt...? Blir så hysterisk att den inte vågar lita på någon alls...

    Men nu kanske jag psykologiserar lite för mycket... :)

    SvaraRadera
  13. Hej, äntligen tillbaka, både jag och Tiger:)
    Tiger ligger nu på fönsterbrädan i sele på dropp. Där har vi en katt som inte har kul i natur.

    Och inte möta blicken, det beror alldeles på individen. Mina katter naglar fast blicken, väldigt uppfodrande, på mig, när de vill nåt. De ber inte, de kräver.

    Just precis det älskar jag hos Orientalerna och Siameserna, deras oförskräckta sätt att möta min blick.

    SvaraRadera
  14. Roligt att ni är tillbaka, Ifi!

    Jo, när du säger det...! Kanske är ändå inte bara siameser och orientaler som ser i ögonen...? Det skulle kunna bero på tillfället också. Nog tycker jag att mina katter också har kunnat spänna ögonen i mig, när de vill ha något...!! :)

    SvaraRadera