fredag 12 maj 2006

Min konstnärsvän i Stockholm

Nu har jag börjat drömma om er också, cybervänner...! För ett par nätter sedan tog ni steget in i min symbolvärld. Här kan ni läsa om vad som då inträffade... (Observera ändå att drömmen egentligen handlar om mig...!)

Jag besöker en konstnärsvän i Stockholm. Hennes bostad är opersonlig, som ett möblerat studentrum. Själv är hon inte hemma.

Jag packar mina saker och ordnar upp efter mig. Även jag är på väg bort. Medan jag håller på, kommer jag åt hennes underkläder. Det är i misstag, men jag blir ändå upprörd. Hoppas att hon inte skall märka något...!

Jag går bort till fönstret. Hennes rum är opersonligt, men havet når ända upp till fönsterbrädan. Det är ett nordiskt hav, grått som järn, skummande och stormigt.
Ett hårt och härligt nordiskt hav. Det luktar och det smakar. Jag har tång i näsan och salt på tungan.



Jag skall just gå, när hon kommer in. Jag tror det är barnmorskan. Hon frågar om jag har glömt bort att jag väntar barn. Jag ser på min mage och inser att hon har rätt. Den är verkligen mycket stor. Det är nog bäst att föda, innan jag reser.

En stund senare har jag barnet i mina armar. Det blev en... bok


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

  1. Fantastisk dröm och ett fantastisk vackert kort. Jisses. Och du är ju gravid med en bok... så det är nog en sanndröm !

    Jag hade en period med intensivt drömmande så att jag mindes drömmarna och skrev upp dem: sedan skrev jag om en del i diktform. Det blev inte alls så tokigt:)

    SvaraRadera
  2. Jag hade också en sådan period, Inkan, men nu vill jag hellre sova...! :) Om man gärna vill minnas sina drömmar, blir det lätt så att man vaknar hela tiden. Kroppen börjar ställa in sig på att vakna i rätt stund...

    Men denhär drömmen kom jag ihåg ännu ett dygn efteråt och det var då jag skrev upp den. Det var dendär utsikten genom fönstret som var så intensiv. De drömmar som jag minns handlar ofta om vatten i rörelse eller om spirande grönt gräs eller om orangeröda frukter eller blommor (sådana som också växer på din sida just nu :)). Det är starka symboler för mig.

    Jag är ganska säker på hur jag använder dem. Vatten i rörelse brukar stå för starka känslor. Brukar ni också drömma om vatten på det sättet...? Möjligen är det en symbol som vi alla har inom oss, en sådan där arketyp eller vad det nu hette...

    Visst är det en härlig havsbild och ganska nära det jag såg i drömmen....!

    Om det var en sanndröm, får vi ju se. I alla fall deklarerade jag klart min avsikt... :)

    Jo, Inkan. Jag håller med. Drömmar kan bli hur fina dikter som helst. Ibland är kompositionen så förbluffande...! Egentligen är det dj-a synd att man måste sova också...!

    SvaraRadera
  3. Det är intressant med drömmar. Ens undermedvetna kommunicerar med en.

    Jag drömde intensivt en period, eller snarare kom ihåg det jag drömde, och köpte då en bok: "Drömlexikon" av Tony Crisp. Där redovisas olika vanliga drömsymboler och de tolkningar som gjorts av dessa.Underlaget är 3000 drömmar. Det påpekas noga att det bara är drömmaren som kan tolka sin dröm. Jag tycker att jag hade och har nytta av boken, framför allt när jag drömmer så'nt som bara framstår som underligt eller obehagligt. Läskiga drömsymboler kan stå för helt annat än man associerar till i det vakna livet.

    SvaraRadera
  4. Liten tant: Jag har nog hört om dendär drömboken, möjligen bläddrat i den också... På vilket sätt tycker du att den är till nytta för dig...? Ja, hur kan den hjälpa dig när du drömmer något obehagligt...?

    Jag kan faktiskt bli nästan arg på mina drömmar...! Tycker att de hänger upp sig på sådant som jag väljer att strunta i i mitt vakna liv... :) Futtigheter...

    Jag brukar tänka att drömmarna visar hur jag ser på livet just nu... Och så blir det bara futtigheter... :D

    För några år läste jag en annan drömbok som handlade om hur man skulle övertala sitt undermedvetna att drömma roligare, mera harmoniskt... Positivt tänkande för det undermedvetna, således.

    Detdär tilltalade mig lite. För jag tycker inte om att vakna upp och känna mig alldeles mosig bara pga en fånig dröm... Men jag gav snart upp, mitt tålamod tog slut...

    SvaraRadera
  5. Ja, jag vet inte om jag kan förklara men ungefär så här:
    Jag har drömt mycket om hus, olika rum i hus där jag mött människor och saker har utspelat sig. När jag fick tag i boken jag nämnde fick jag kläm på hur hus och rum och olika människor/roller kunde tolkas (inte absoluta sanningar). Och plötsligt fick de obegripliga drömmarna en mening, något jag kunde förstå hade bäring på det som pågick i mitt vakna liv. Äsch inte vet jag om det blev tydligare?!?!

    SvaraRadera
  6. Ja, jag tror jag förstår. Jag tror att jag har läst något liknande och också haft nytta av det. Det är inte så mycket att lära sig vad som betyder vad utan att lära sig hur drömmar är uppbyggda. För det finns nog likheter där...

    SvaraRadera