tisdag 2 maj 2006

En god affär (19)

o, han förstod nog. Det var bara det att det tog emot. Han ville inte. Men sedan ändrade han ju sig. Han behövde bara blänga på honom en stund för att han skulle ge med sig. Först började det rycka i läpparna på honom och så kom skrattet. Detdär är verkligen något som han tycker om hos Berthold. Beundrar till och med. Att han kan skratta och ge med sig på samma gång. Själv skulle han nog bara ha sett trumpen ut. "Så jag får inte vara feg", sade han enkelt. "Som du vill då, systerson. Jag skall försöka komma ihåg hur jag tänkte. Men glöm inte att det var du som bad mig..."


Sedan började han berätta. Först gick det så bra. Ibland måste han stanna upp och fundera, men för det mesta flöt orden. Han verkade inte ha några svårigheter alls. Det var väl för att han bara talade om sig och Wiba. "Kanske hade jag inte så mycket makt som du tror, Hariberth", började han. "Det hette ju att königen var enväldig, men det skall nog inte tas så bokstavligt. Ingen kan väl göra precis som han behagar. Också för mig fanns det... obehagliga följder. Säkert skulle jag aldrig ha erkänt det, men jag drog mig verkligen för att stöta mig med min syster...

Det kunde du väl ha gissat", fortsatte han. "Jag menar, du har ju Wiba att säga det i dethär stycket. Hon talar ju om för dig hur självständig Adalheims hochherre kunde bli, också gentemot königen. Jag kan förstå att du inte ville lyssna på henne just då, men hon visste nog vad hon talade om. Redan hade hon Adalheim i sin hand och hon började få beundrare på andra håll i landet också..." Där fick han en hastig blick. "Inte många förstod hennes... pjoskande med silvarerna... och dendär adoptionen... Ja, i den frågan hade hon väl inget stöd alls. Att ha en silvarisk fosterson kunde kanske gå an, men att låta honom ärva...! Du minns säkert inte så mycket av detdär, Hariberth, men jag lovar dig. Det var en stor skandal..."

Jo, han hade förstått det. Men Berthold hade ju rätt. Det var bara som folk hade berättat. Själv kunde han inte komma ihåg något. Han var väl bara fem eller sex, när Wiba bestämde sig för att adoptera honom.

"Men ändå var det inte många som ville ha henne avsatt. Hon var alldeles för framgångsrik. Alla kunde vi se hur välmående Adalheim hade blivit... Visst fanns det avundsjuka också, men jag vet inte..." Han drog sig i hakan som han brukade. "Wiba hade ett sätt att handskas med den också. När någon ville komma åt henne, svarade hon med att erbjuda en god affär - och inte bara ur Adalheims synvinkel. Hon var verkligen noga med att det inte skulle löna sig att vara emot henne... Och budskapet gick fram. Folk började se Adalheims rikedom som en möjlighet för dem själva också. Till och med jag kunde tänka på det sättet.

Han sökte hans blick. "Där har du en förklaring till, Hariberth. Jag var rädd för att stöta mig med henne - och dessutom hoppades jag på en god affär. Det var därför som jag inte ingrep mot henne. Jag ville vänta och se hur mycket hon skulle erbjuda mig..." Han skrattade till. "Ja, vad hon skulle erbjuda, behövde jag inte fundera så mycket på. Egentligen visste jag ju redan. Hon skulle stöda mig i detdär kriget som jag planerade. Jag förstod ju det. Annars skulle hon inte ha vågat trotsa mig på detdär sättet..."

fortsättning följer... läs från början...

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Jag kan inte låta bli att berätta att mina föräldrar har börjat läsa min bok. Idag ringde mamma och sade att den var nog inte riktigt som hon hade tänkt sig. Hon undrade var jag fanns i boken. Hur jag än har försökt förklara, trodde hon ändå att den skulle handla om mig - om min barndom och mina resor. Jo, hon visste om att det var en roman, men hon trodde ändå att det skulle gå att känna igen mig. Det var som att möta en okänd kvinna sade hon...

    Hon var nog lite chockad, men det kändes inte så illa. Det första steget mot förståelse är väl att uppfatta att det finns en olikhet... Kanske kommer vi aldrig längre än så. Jag är ju beredd på det. Jag väntar mig verkligen inte mycket. Så det var bra det som hände. Att medge att man inte förstår. Det är faktiskt respekt.

    SvaraRadera
  2. Underbart carulmare. Jag förstår att du känner en viss tillfredsställelse.Det du skriver är verkligen bara ditt- inte för att tillfredsställa någon annan.
    Jag minns när jag för 25 år sedan hade en artikelserie på 9 avsnitt i lokaltidningen LT i Östersund; Jag skrev om min by, min uppväxt, mina tonår, första kärleken etc. Jag var nöjd.
    Jag fick rosor från LT, och från från läsare. Jag fick en stor bukett rosor från min allra första kärlek ( han kände sig stolt skrev han på ett bifogad kort)
    Min mor sa: "jag kan inte förstå att du skrev så öppet om allt -lite självkritik borde du ha" Hm.

    Sedan - efter en lång tid fick jag veta av andra att hon köpt extra nummer av alla tidningarna och bl a skickat till min kusin i England att läsa, samt till några andra släktingar.
    SÅ: på något vis måste hon ändå ha känt sig lite "stolt" för att hennes dotter fått artikelserien publicerad.

    Vi pratade aldrig mera om det.

    Efter hennes död - fann jag en bunt med mina skriverier som hon sparat i ett kuvert.

    SÅ fortsätt skriv som du vill! Det är den enda viktiga.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag känner igen detdär. Stoltheten, uppblandad med lite av varje...

    Helst skulle min mamma och pappa nog vilja att jag skrev precis som de själva skulle ha gjort, som en skön bekräftelse...

    Vem skulle nu inte vilja det, förresten...? :)

    Men man kan ju inte få allt. Det är nu bara så att jag inte orkar skriva något mera än det jag verkligen vill...

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vad intressant och spännande.

    Fortsätt att skriva som du vill, en onödig uppmaning, jag vet, men jag vill ända säga det, för vi är många som läser helt förutsättningslöst och tycker det är väldigt bra!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack Ifi!!

    Nu skall jag se om jag får något skrivet idag också... :)

    Kram

    SvaraRadera