onsdag 18 oktober 2006

Orgasm No 1


Andra bloggar om: , , , , , , (Gudslängtan 2/5)

13 kommentarer:

  1. Wohoo!!!!

    Vilket party!
    Jag som är helt insnöad på fraktal teori just nu! Nu är allt förklarat!

    Wohoo!

    SvaraRadera
  2. Hoppsan...! Och jag som inte vet något alls om fraktal teori - och så råkade jag förklara det...!

    SvaraRadera
  3. En super sumarisk sammandragning av fraktaler är att allt går igen. Att det är möjligt att se samma mönster i stora som små sammanhang.

    SvaraRadera
  4. Jaså, men det trodde de under antiken också. Mikrokosmos och makrokosmos, du vet...

    Men detdär var upplysande! :) Jag läste lite om fraktaler på nätet och förstod nästan ingenting, men nu kan jag koppla ihop det lilla jag ändå förstod med det du skrev. Förstår med ens varför de skrev att fraktalerna har ett oändligt djup, att mönstret är detsamma men kan bli hur stort eller hur litet som helst...

    SvaraRadera
  5. Fast det är inte riktigt som antikens mikro och makrokosmos. Allt hänger mer ihop, mer holistiskt, och är ett och många, allt samtidigt. Inga parallella världar. Ungefär så kan man beskriva det hela (väldigt skissartat).

    SvaraRadera
  6. Och det hela ärständigt i förändring. Allt ändrar sig hela tiden och det är så komplext att man inte kan förutspå, som de som tänker rationellt försöker.

    SvaraRadera
  7. Det sägs ju att vetenskapen och religionens världsbild närmar sig varandra... Att det inte, som Karl Marx menade, är det materiella som har överhanden utan mera tvärtom, att vårt tänkande bestämmer hur världen skall se ut... Hur förhåller sig fraktalteorin med sin komplexa mönster till dehär tankarna...? Vet du?

    SvaraRadera
  8. Det jag kan skriva om den saken är att jag tror att fraktal teorin stödjer att det är våran förmåga att erfara, hur kreativa vi är, som avgör vad vi ser. Men jag är ju ingen fraktal teorietiker, bara en fraktal intresserad.

    SvaraRadera
  9. Intressant. Ska också googla på fraktal teori. Det låter logiskt det Bless säger - att vår förmåga att erfara och hur kreativa vi är som avgör vad vi ser....

    Och Carulmare - tror också att vårt tänkande bestämmer hur världen ska se ut.

    ta de berömda "marknadskrafterna" och att om man TROR att börsen ska gå nedåt och tillräckligt många antar det så BLIR det så och tvärtom, att det g¨r uppåt när vi tror det!

    Finns det någon objektiv "idé" eller "sanning" egentligen....

    SvaraRadera
  10. Om fraktaler vet jag lite eller inget alls, men att vi är med och skapar verkligheten - det har jag ju sett i mitt eget liv. Så visst håller jag med dig, Manon...

    Det svåra är väl bara att vilja något bra. Helhjärtat, menar jag - eller med samma känsla som vi kan lägga ner på att förstöra för oss själva...

    SvaraRadera
  11. Såg ett citat av Henry Miller på TV som var typ: vilken idiot som helst kan vara deppig, men det svåra är glädjen.

    SvaraRadera
  12. Ja, absolut - och det hjälper ju inte att vara smart heller. Ibland tror jag nästan att det är svårare då. Smarta mänskor är ofta bra på att hitta på hinder för sig själva, för glädjen. Överlistar sig själva, så att säga.

    Jag har en fortsättning på dethär med Gud och hans Längtan som jag funderar på att sätta ut. Men jag tvekar lite, för det är lite granna just åt det hållet...

    Får se, om jag skall försöka vara smart eller glad...:/

    SvaraRadera
  13. Var glad-smart!

    SvaraRadera