måndag 2 oktober 2006

A beautiful mind

Somliga mänskor kan säga saker så kort och kärnfullt. Här en replik från filmen A beautiful mind (2001) av Ron Howard och med Russell Crowe i huvudrollen:

Det är inte med hjärnan som man avgör vad som är verkligt - utan med hjärtat.

Bara på det sättet kunde matematikerprofessorn John Nash komma över sin schizofreni. Det innebar inte att han slutade se de personer som befolkade hans fantasivärld, men han slutade bry sig om dem. Han behövde dem inte längre. Med sina fantasigestalter som stumma åskådare tog han emot nobelpriset år 1994.

En film med verklighetsbakgrund. För mig, som har upplevt något liknande (se kategorierna gudomliga sjukan och verkligt och overkligt), kändes den starkt bekräftande. Bara genom självinsikt och kärlek tror jag att sådana sjukdomar kan besegras.


Andra bloggar om: Andra bloggar om: , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om den filmen. Det gav mig, som aldrig upplevt det som mannnen i filmen upplevde, en insikt om hur det kan vara att se sånt som inga andra ser. Hur verkligt det är och hur svårt det är att veta vad som bara jag själv ser och det alla ser.

    SvaraRadera
  2. Ja, det kom bra fram. Och så detdär att det egentligen inte går att bli kvitt fantasier. Jag tror att när hjärnan en gång har lärt sig att skapa vissa... sinnesintryck, så fortsätter den bara, i samma spår. Intrycken kan mattas, det kom ju också fram, men kanske inte helt 'avskapas'...

    SvaraRadera
  3. Har också sett den filmen. Fascinerande!

    Tycker också att det bevisar att man blir hjälpt om man själv vill. Istället för mediciner så bestämde han sig...

    Och att det inte behöver vaar så skrämmande.

    Tror också om de där sinnesintrycken...

    SvaraRadera