söndag 16 april 2006

Äventyret

Jag var ju inte ensam. Jag behövde ju inte vara ensam om mina äventyr. Säkert är det därför också som jag har så många roliga barndomsminnen. Min bror hade ju samma omgivningar, men han verkar inte minnas så mycket och det han kommer ihåg är bara tråkigheter...

Jag hade ju en vapendragare, en lansbärare... Vi lekte ihop från det jag var sex och han fyra och nästan ända fram till den dag då vi flyttade bort. Det var när jag nyss hade fyllt tolv.

Vapendragare. Lansbärare. Det låter som om jag skulle ge huvudrollen åt mig själv. Men det var inte på det sättet, åtminstone inte vad jag vet. Jag har ingen upplevelse av att jag skulle ha kommenderat honom eller att han skulle ha gjort det med mig. Det var harmoni mellan oss, det sade de vuxna också. Om jag ändå använder dedär orden, så är det för att jag var äldre - och för att jag vet hurudan jag var. Det var jag som hade orden, som satte ihop historierna som vi gick in i. Det måste ha varit på det sättet, fast jag inte har något minne av det. Inte heller kan jag minnas att jag skulle ha behövt övertala honom. När jag tänker tillbaka, kan jag inte skilja våra sinnen från varandra. Den ena började och den andra fyllde på och så var äventyret där.

Vad gjorde vi då? Säkert inte så ovanliga saker. När jag tänker på vad Astrid Lindgren har berättat, kommer jag fram till det. Men vi härmade ju inte heller. Vi uppfann bara hjulet på nytt.

En hopptävling hade vi, förstås. Hur högt ifrån kan man hoppa utan att skada sig? Fast tävling är kanske inte det rätta ordet, inte i vårt fall. Det var inte så mycket fråga om att besegra den andra som att reda ut hur det förhöll sig. Ett vetenskapligt syfte, nästan. I alla fall hoppade vi som vänner och det var väl därför som ingen hamnade på sjukhus. Vi slutade långt före det.



Sakletare var vi också. En dag, när vi var sex och fyra, drog vi ut mot den farliga bydelen... Nej, nu måste jag rätta mig igen. Visst var vi sakletare, men det var bara medan vi gick, medan vi väntade på att något skulle hända. Medan vi väntade på Äventyret. Det var det som vi målet för vår expedition. Därför var ju riktningen ganska självklar. Vem skulle nu söka efter äventyr i den snälla bydelen...?

Ett vagt minne. Min vapendragare tvekade, undrade om vi inte borde börja gå tillbaka, men jag ville fortsätta. Här var vi faktiskt av olika meningar, men det var övergående. Han tyckte nog att det var lite tråkigt att vara sakletare. Nu minns jag faktiskt att jag övertalade också. Jag försökte få honom att begripa att det var stora skatter som vi hade hittat, särskilt dendär lilla stickade nallebjörnen, och att ännu större var på kommande. Men jag kände att han höll på att förlora modet. Han började till och med tala om sina föräldrar, vad de skulle kunna tycka om denhär utflykten.

Som tur var var Äventyret nära. Det fanns redan bakom nästa krök... Eller skall jag kalla det en sak som vi hittade? En jättestor sak, i så fall. Vad som hände var i alla fall att vi fick syn på ett hus. Jag har ett minne av en konversation mellan oss. Min vapendragare: Det bor ingen där. Jag: Då kan vi väl gå in? Där kan det ju verkligen finnas skatter! Det övertygade honom. Nu var vi båda eld och lågor. Alla tankar på vad föräldrar skulle kunna tycka var som bortblåsta. Vad förstod sig föräldrar på äventyr...? Vi kände på dörrhandtaget, men det var låst. Varför i hela friden måste de låsa ett tomt hus? Det skulle förstås kunna tyda på att det fanns något värdefullt därinne. Vi gick runt huset och försökte hitta ett öppet fönster. Men det fanns inga.

Jag minns hur modet började sjunka. Skulle vi inte komma in? Skulle dethär vara slutet på ett äventyr som hade börjat så lovande? Nej, så fick det inte vara...! Jag minns inte vem som sade det först, vem som kom med förslaget. Antagligen var det jag. Jag var nog inte så rädd för mina föräldrar som min vapendragare, hade väl inga skäl att vara det. Förmodligen var det jag som sade det: Vi skulle kunna ha sönder glaset i dörren, sticka in handen och öppna den...

Jo, vi gjorde det. Men det var också det sista spännande som hände. Det var verkligen ett tomt hus, så bokstavligt som det bara är möjligt. Vi gick från rum till rum och hittade absolut ingenting. Det var bara att gå hem igen. Hemvägen minns jag ingenting av. Inte heller vet jag hur mina föräldrar fick reda på vad vi hade gjort. Men det fick de. Som en epilog kan jag berätta att jag blev tvungen att betala fönstret med min sparade veckopeng. Mina föräldrar förklarade att man inte fick gå in i hus, bara för att de var tomma. Att det ändå var någon som ägde dem. Jag lyssnade och lade på minnet också. I alla fall har jag inte gjort några flera inbrott sedan dendär gången. Men kvar blev ändå en känsla av missförstånd. Det hade känts så naturligt att göra det vi gjorde. Hur kunde det vara fel? Dessutom: en känsla av besvikelse. Vad den verkliga världen var tråkig...! Regler, regler, regler...!

Till epilogen hör också ett yttrande från flickorna i samma klass som jag (jag började skolan som sexåring). De visste också vad som hade hänt. Nu hade de överlagt och kommit fram till ett beslut: Vi skall nog leka med dig, fast du har gjort detdär.

De var nådiga och jag förstod att jag borde vara tacksam. Till en del var jag nog det, inte ville jag ju bli utfryst. Men en annan del av mig var chockad. Att föräldrar inte förstod sig på äventyr, det hade jag nog på känn. Men att deras barn tänkte på samma sätt - det skakade om mig. Först nu började jag förstå att andra inte såg världen på samma sätt som jag gjorde.



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

12 kommentarer:

  1. Jag var inte så oförvägen så tidigt, förmodligen sen i utvecklingen redan då och det är först nu som jag börjar ana att andra inte ser världen som jag.

    Det måste ändå ha varit härligt med äventyret och lukten av tomma hus.

    SvaraRadera
  2. Mitt tomma-hus-äventyr kom i tonåren när vi tog oss in i den övergivna läkarvillan som skulle rivas. Minns fortfarande vår förundran över hur ett så vackert hus var dömt till förstörelse.

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅ- jag känner allt för väl igen mig...alla dessa äventyr som bara uppstod.
    Tomma hus där det spökade,lånade båtar och tappade åror, utsläppta grisar och farfars jordgubbsodling samt våra försök att flyga som fåglar.

    Tänk att vi överlevde!

    Tack för att du sätter minnena igång!

    SvaraRadera
  4. Tack Carulmare!! Villka minnen som väcks ! !!!
    Vi eventyrade ochså i tomma hus kanske som 10 - 11 åring.
    Mins en gång då vi på natten var inne i ett hus och märkte att någon sov i sovrummet och smög oss ut obemärkta igän.
    Har efteråt undrat vad som hänt, om dendär personen vaknat, hade nog blivit ett kockoloorum utan like, men det slapp för att vi smög som med samma instingt och spänning som vildar, kan känna av den där spänningen ännu då jag är ute på "gränsöverskridning", Palla äppel eller något annat som jag vill göra för att setta mig i den sitsen och känna spänningen ijän.
    Som min sån säger att man för självförtroendet skull måste göra lite äventyr ibland och att det räcker om man kör med bilen längs syckelbanan en bit.
    Kommer ihåg "hus" som var "toma" där bohaget var helt kvar orört från en annan generation, en förunderlig känsla då allting var så gammaldags och annorlunda samtidigt så levande sagolikt respäktingivande så vi bara smög ut ijän.
    Och det var att hålla eventyrena för sig själva för att skydda sig mot skvallret som Också vi fick erfara flera gånger för de äventy vi inte orkade hålla tyst om.
    Som huggormjakt tex som resulterade i en stor hink med döda ormar, som tur var så trötnade vi på dödandet och började ta med ormarna lävande till skolan. Oj oj oj vilka vildar vi var.

    SvaraRadera
  5. Oj jag gömde säga vem ormjägaren är
    "si"

    SvaraRadera
  6. Äventyr jag höll på med var att gå längre och längre ifrån bostaden och utfprska. Jag har aldrig gillat vare sig fysiska eller psykiska gränser...

    Känner igen det där med en kumpan, men det var länge sedan, och jag fick höra att det vore bättre om jag lekte med flickor - men de gjorde så tråkiga saker bara:). Pojkar var mer ofrövögna och mindre moraliska sas. Tänker på det flickorna sa till dig...

    SvaraRadera
  7. Bless: Jag tror jag 'går i barndom', att jag på något sätt vill ta tillbaka det jag miste - oskulden, skamlösheten, självklarheten...

    Allihopa: Kom idag på att det skulle vara roligt att göra upp en alfabetisk lista med lustiga saker som man brukade göra som barn:

    K Konstiga hopp. Vi försökte hoppa med båda fötterna upp mot en vägg. Det gick inte. Man föll undantagslöst på rygg...

    Vilka minnen en sådan lista skulle väcka till liv...!

    Ni verkar också vilja komma ihåg...? Jag undrar om det är detdär samma för er också - en sorts längtan tillbaka...

    SvaraRadera
  8. För mig är det helt tvärtom. Jag är tacksam för varje dag som läggs mellan mig och min barndom. Faktiskt kan tanken på att återuppleva barndommen ge mig andnöd. Oändligt tacksam över att varje dag bara kommer en gång.

    Men en lista kan jag vara med på ändå. Med risk för att den blir enformig. Jag minns mest hästarna.

    K som i kandar och koppelräck (bett till hästar och hinder i hästhoppning)

    SvaraRadera
  9. Bless: Ja, så kan det förstås också vara... Jag undrar... kan du inte försvara ditt barnjag, återupprätta det på något sätt...? Hästarna...?

    SvaraRadera
  10. Kanske har jag återupprättat mig, och förstår och håller av mig som barn. Men det är bräckligt. Varje sekund som vuxen gör mig solidare.

    Hästarna har burit mig genom eld och vatten. En häst är 500 kg kärlek.

    SvaraRadera
  11. Jag känner också igen mig, inte oväntat :)
    K som i kanelsnurror vi inte fick äta, min bästis och jag, den dagen vi bestämde oss för att gå hem från skolan i stället för att åka skolbussen.
    Vi bestämde oss för att vi var sura på två tjejer i klassen över oss och gömde oss tills bussen gått. Hem till mig var det gott och väl över milen.
    Vi var åtta år och jag minns hur förvånade vi var över hur lång tid det tog bara att komma förbi kyrkan.

    Men vi siktade in oss på kanelbullarna min mamma skulle ha bakat denna dag.

    Av dem blev det intet, när vi äntligen kom fram möttes vi av bådas mammor, helt rosenrasande, min kompis stoppades i bilen direkt, trots mina övertygande förklaringar till vår starka motivering.

    Den tjejen och jag, vi gjorde så mycket tokigt som ungar i trygg lantlig miljö kan hitta på.

    SvaraRadera
  12. Jag känner som Bless. Det var en stund under 7 år men den hade skugga i alla fall. Jag hade inte samma förutsättningar och hade andra funderingar andra barn - jag kände ju inte mina föräldrar. Sedan träffade jag dem och det blev etter värre.

    Känner EXAKT som Bless!!!

    SvaraRadera