onsdag 26 april 2006

Tretton och fyrtio (16)

en det ville han inte. Han kände sig inte det minsta förlåtande. "Men det var nu du menade, Berthold. Det har du ju erkänt. Nu igen ville du straffa mig - inte för något som jag har gjort utan för den som jag är. Var det inte så du sade, morbror...?"

Ju mera han tänkte på det desto argare blev han. "Det är ju inte första gången heller. Kommer du ihåg när du var ny här på Adalia? När du tyckte att jag inte skötte mig som hochherre? Då kunde jag minsann också få höra ett och annat..."

Detdär hörde kanske inte dit. Visst hotade han då också - ja, mera än så. Men orsaken var ju inte densamma. Han hade inte försökt komma åt honom, inte försökt ge igen. Egentligen var det ju tvärtom - han hade försökt stötta honom. Det var därför som han hotade och bar sig åt. Han hade trott att han kunde göra honom en tjänst. - Men det var förstås inte förrän senare som han kom att tänka på det. Just då mindes han bara att han hade hotat.

Berthold blev tyst igen. Han tyckte nog att det var något konstigt med honom. Han var så stilla på något sätt. "Vad vill du att jag skall säga, Hari?" sade han till slut. "Tänk på att det är en gammal bertholdare som du har att göra med. Jag tycker nog att du har lyckats tämja mig ganska bra. Här sitter jag så snällt och hör på alla dina klagomål..."

Jo, han hade försökt vara tålmodig. Det kunde han väl hålla med om. Men nu gick det inte längre. Just som han sade detdär, tog tålamodet slut. Han lyckades inte ens bli klar med dendär meningen. Med ens vände han sig bara bort.

Det var förstås helt i onödan. Han hade inte alls behövt vända ryggen till. Ändå märkte han ju det. Fast han var så inne i sina egna känslor, förstod han ju genast hur det var fatt. Det var inte ljudet. Egentligen var han ganska tyst. Men de breda axlarna skakade. Han skrattade så han skakade, den förbannade knölen. "Om du inte slutar, häller jag vin i nacken på dig", hotade han.

Det hjälpte inte alls. Berthold började bara skratta högre. Ändå lät han vinkruset vara. Kanske höll han på att bli vuxen igen? Han kom i alla fall fram till att det inte skulle vara så klokt. Om han kände Berthold rätt, skulle han inte tacka nej till en sådan utmaning. Han skulle bli förtjust - och sedan skulle han få tillbaka, med råge på...

Så han lät honom skratta. Själv fick han ju tid att tänka efter. "Du tycker att jag uppför mig som en trettonåring", sade han efter en stund.

Berthold vände sig tillbaka igen. "Bara delvis, Hariberth. Det var förresten det som var så roligt." Han torkade sig ur ögonen med skjortärmen. "Du får förlåta mig, men jag visste verkligen inte hur jag skulle bete mig. Du verkade ju vara både tretton och fyrtio - på samma gång."

Han försökte inte säga emot. Det var ju sant. Han hade ju märkt det själv också. Men det hade inte stoppat honom. Av någon anledning hade han velat vara just så barnslig. Han hade menat vad han sade också, i alla fall i det ögonblicket.

Men nu kändes det annorlunda. "Jag är ledsen att jag var så... otacksam", sade han plötsligt. "Jag förstår nog hur du har ansträngt dig för min skull."

fortsättning följer... läs från början...

12 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har haft strul med mitt internet i ett par dagar, det kommer och går som det vill verkar det.

    Så jag måste skynda mig att säga hej.

    Det var roligt att komma hit och hitta ett nytt kapitel.

    Håll dig på benen med rullskridskorna :)

    SvaraRadera
  2. Just precis ...visst har vi de olika åldrarna inombords, du får fram det bra. Och konflikten som inte är en konflikt - kanske bara avundsjuka? ( eller finns där en liten dold maktkamp i alla fall...)

    SvaraRadera
  3. Hej, Ifi! :)

    Jag läste om dina bekymmer med uppkopplingen. Hoppas du är med oss igen!! säger jag och tänker på filmer om rymdfarare som tappar kontakten med jorden. Are you still with us...? - Sök för all del ingen undermening, jag bara tramsar! :)

    Jo, än så länge står jag på benen. Jag tar förresten rullskridskorna till jobbet också. Gissa om det blev många kommentarer den första sommaren, för kanske tre år sedan. Men nu börjar kollegerna vänja sig. En skojade om att jag är ett vårtecken. Ett pålitligt! fyllde jag på...

    Så roligt att veta att du väntar på mera text...!

    SvaraRadera
  4. Tack för dina tankar, Inkan!

    Roligt om jag lyckades! Jag minns hetsiga känslofyllda diskussioner med mina föräldrar, när jag ibland kunde komma på mig själv med att göra just detdär som Hari gör - gå in i barnrollen igen...

    Nu skall jag skriva fortsättningen på detdär samtalet. Där kan du/ni läsa mera om konflikten mellan Hariberth och Berthold. Igen blir det flera avsnitt, men jag skall försöka att hitta lämpliga ställen att stanna på.

    Kanske skulle jag lägga ut en innehållsförteckning också så att du/ni kan se strukturen tydligare. Det kanske behövs, när det blir så korta avsnitt i taget...?

    Jag ser fram emot att fortsätta med dethär avsnittet. Det är ett spännande avsnitt, tycker jag själv, men också lite tungt. En känslomässigt tung text. Fast den redan finns och jag alltså bara behöver bearbeta den, så kan jag inte göra det utan att gå in i detdär tunga igen...

    Det skall bli så intressant att höra vad ni tycker. Hur den känns för er...

    SvaraRadera
  5. hej och tack för din kommentar på mitt inlägg - jag skulle inte bli förvånad om det skulle visa sig att vi faktiskt åtsminstone kände till varann - eller hur? Så visade det sig vara med Inteförinte - vi kände till varann, kom delvis från samma miljö....det är dte som är så himla suggestivt med bloggandet - anonymiteten...
    kram

    SvaraRadera
  6. Tycker du att vi skall testa och se...? Jag anar att vi i alla fall har gemensamma bekanta...! Vi skulle ju kunna... avslöja oss... per e-post, om du vill...? Min är

    carul.mare@gmail.com

    Kram! :)

    SvaraRadera
  7. snälla du....Cordoba...jag har skrivit mkt om den stan - den vita stan - var där ensam omkring 1980.....

    SvaraRadera
  8. I Cordoba var jag 1982!

    Jag kom inte ihåg att Cordoba kallas den vita staden, men när jag tänker på Cordoba, då ser jag vita rappade hus...

    Har du skrivit om Cordoba på bloggen...?

    SvaraRadera
  9. Hej - har skrivit mail till dig!
    P

    SvaraRadera
  10. ...förresten - den där bloggen om islam som jag hittade var nog inget at ha - såg att du skrivit en kommentar som jag själv hade kunnat göra - men när jag kollade igneom den där bloggen visade det sig att det inte fanns några inklägg trots att det fanns arkiv från flera månader tillbaka....antingen hade de tagits bort eller så har det inte gjorts nåt....det fanns bara ett enda och det var det man såg - och det var från februari...
    jag har tagit bort det inlägget där jag länkar till den...

    SvaraRadera
  11. ha ha - såg du att jag av misstag skrivit "inklägg" - det var ju utmärkt!

    SvaraRadera
  12. Hej igen!
    Nu är internet stadigt, tack och lov.

    Ja, jag läser dina texter som med lupp, letandes efter något jag kanske har missat eller riskerar att missa.

    Vill passa på att önska dig en trevlig helg, för man vet aldrig, när jag kommer in från hundpromenaden i em kanske internet är borta igen :)

    Kram

    SvaraRadera