fredag 12 mars 2010

Tack, Suvi Lindén!

Så sitter jag då här igen, i hörnstolen.

Solen skiner fortfarande, som för att motbevisa min teori från igår (att det skulle finnas ett samband mellan att jag stiger upp och att molnen breder ut sig på himlen). Det har jag alls inget emot!

Jag mår också ganska bra... kanske oförskämt bra, med tanke på gårdagens försyndelse... eller tanklöshet. Ja, plötsligt märkte jag att det var ljust ute, jag hade suttit uppe hela natten för att få veta slutet på en talbok. Det var Katedralen vid havet av Ildefonzo Falcones.

Tänk, förra gången jag började lyssna på boken, så kom jag inte till slutet. Jag upplevde berättelsen som lite för svartvit, tror jag... men nu fäste jag mig mera vid bokens andra kvaliteter. Författaren vet verkligen otroligt mycket om livet på medeltiden i Barcelona, men all kunskap vävs skickligt in i en nästan olidligt spännande berättelse. Därav mitt nattvak.

Fast nu har ju solen gått i moln igen... och jag vet inte riktigt hur jag skall fortsätta med mitt inlägg. Jag skulle ju försöka skriva så att jag fyller på min källa (inte tömmer den), förutsatt att det går. Nu börjar jag också känna av tröttheten efter mitt nattvak... tänker att det var lite för ansträngande att skriva om Katedralen vid havet, att min avsikt här inte borde vara att ge ett välavvägt omdöme om en bok.

Men något som jag inte kan låta bli att göra är att uttrycka min glädje över ett politiskt beslut.

Kan ni tänka er?! Förslaget om medieavgift har oväntat dragits tillbaka! Vår kommunikationsminister Suvi Lindén bestämde sig för att göra det, för att det inte skall drabba de allra fattigaste! Säkert har det inte något att göra med de knappa rader som jag skrev till henne för ett par dagar sedan, hon måste ju ha fått många brev... men tänk att hon ändrade sig!

Tack, tack, tack, Suvi Lindén! Det var en modig handling, för du kommer säkert att få skäll för dethär också. Men jag tror och hoppas att du ändå kan känna glädje och stolthet i ditt inre…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar