torsdag 5 juni 2008

Allt jag vill i världen just nu

är att kunna skaka på kroppen som Tevje (Chaim Topol) i If I were a rich man... Brrr, så härligt det ser ut. En förutsättning är nog att jag blir lite större... eller åtminstone tjockare. Jag tror man måste ha lite vikt för att skakningarna skall komma till sin rätt.

Kanske är vi ganska lika, Tevje och jag? Han sitter fast i sitt traditionella liv och kan bara drömma om en annan tillvaro. Would it spoil som vast eternal plan, frågar han sig, om han skulle ha haft en liten förmögenhet?

Men när han skakar på kroppen, då är upproret nära. I skakningarna säger han: Jag! Jag! Jag!Jag finns också och jag har min rätt...! Ett ögonblick är han nära gråten. Han har ju aldrig tid att fråga sig vad han egentligen vill.

Å, så många känslor han får fram. Det är själens längtan... som utan övergång går över i fåfänga... och sedan i drift med den egna fåfängan.

There would be one long staircase just going up
And one even longer coming down
And one more leading nowhere just for show.

Vilken rollprestation!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar