måndag 26 juni 2006

Peta lite grann (42)

an förstår ju inte hur det går till. Hariberth gör ju inte så mycket. Han är inte någon verksam man. Men ändå blir det precis som han vill. Han bara vill och så petar han lite grann. Ja och så vet han förstås var han skall sätta sitt finger. Det är säkert hans största begåvning. Att hitta sprickan i muren. Att veta var han skall sätta in stöten. Det är så det börjar. Han petar på det svaga stället och sätter igång ett ras av händelser. Stora händelser. Händelser som skakar om dem alla. Sådana gånger är det minsann ingen som klagar på att Hariberth inte kan bestämma sig. Inte han i alla fall. Då vill han bara ha den velige Hariberth tillbaka.

Men Hariberth. Han står ju också där, under raset. Om han ändå skulle vara litet rättvis, så är det faktiskt på det sättet. Hariberth är också med - och han är lika rädd som alla andra. Hukar och försöker skydda huvudet. Jämrar sig. En del av honom gör precis som alla andra. Klagar över att det händer för mycket. Vill bara att allt skall bli som förr igen. Kanske ångrar han sig till och med. Det är han inte riktigt säker på. Men om det inte var på det sättet. Om han inte behövde sätta sitt eget liv på spel. Om han bara kunde stå bredvid och titta på. Lugn och oberörd. Ja, då skulle väl ingen mänska stå ut med honom.

Nej, han vet att han är orättvis. Hariberth skulle i alla fall tycka det. Han skulle känna sig så anklagad. Jag vill inte betyda så mycket, kan han ännu höra honom säga. Gnälla som ett barn... Det var väl inte något skäl, precis, men säkert har han rätt. Han överdriver Hariberths betydelse. Detdär med viljan är ju bara vidskepelse. Inget kan hända bara för att någon vill det - och med Hariberth är det ju dessutom så att han både vill och inte vill... Fast petar gör han ju. Det går inte att komma ifrån - och han är skrämmande säker på var han skall sätta sitt finger.

Det konstiga är att han aldrig lär sig. Han borde ju veta hur det går vid dethär laget. Att han inte kommer att må så bra själv heller. För att uttrycka det milt. Men ändå slutar han inte. Ändå gör han det om och om igen. Det är som om han inte skulle kunna låta bli. Som om han inte märker, när det händer. Det är väl detdär att han inte tänker så mycket. När något känns rätt, så gör han det bara. Just då är det visst det enda som han har i skallen.

fortsättning följer... läs från början...


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Hoppas du har haft en bra midsommar. Jag har haft det vidunderligt skönt.

    Vet du vad som är så bra med att vara borta från internet länge...det är att du har hunnit lägga ut så många kapitel av boken. Gissa om jag ska läsa ikapp.

    Kramar och det bästa
    //Ifi

    SvaraRadera
  2. Hej Ifi!

    Roligt att höra av dig - och att du mår så bra! Jag lever också alltid upp till sommaren, misstänker att det är ljuset och värmen som åstadkommer detdär vidunderliga...

    Okej! :) Boken finns nu på en ny sida, mera läsvänlig än den förra - hoppas jag. Klicka bara på 'Läs från början' efter något av de nyare avsnitten eller gå till denhär adressen
    http://boken.blogsome.com/

    Fortsätt och njut! :)

    SvaraRadera
  3. Hej carulmare - har nu läst de senaste kapitlen och i detta så hittade jag ett stycke som var så suveränt skrivet:

    "Det är säkert hans största begåvning. Att hitta sprickan i muren. Att veta var han skall sätta in stöten. Det är så det börjar. Han petar på det svaga stället och sätter igång ett ras av händelser."

    Precis så där är det för en del människor; de vet exakt vart de ska peta -med ord och meningar, syftingar ...och det börjar rasa.
    Jag känner igen det så väl -även om jag idag lärt mig att låta pilar studsa och falla till marken.

    SvaraRadera
  4. Hej igen, Inkan! :)

    Menar du folk som är avsiktligt elaka? Jag tycker att de är nästan lättare att tas med än de som tror att de gör något lovvärt. Försöker påskynda ens utveckling eller något i den stilen...

    Förresten: Jag undrar vad du tyckte om slutet på det förra avsnittet. Var det en antiklimax eller helt i linje med dina förväntningar eller kanske bådadera...?

    SvaraRadera
  5. Jag vet ej om det kan kallas avsiktligt... det är ännu mera infernaliskt -tror jag. Och så svårt att skydda sig emot - när man tror sig vara med vänner och en visar sig inte vara..

    Förra avsnittet väcker nyfikenhet..vad hände EGENTLIGEN för 20 år sedan...???

    SvaraRadera
  6. Inkan: Ja, det är därför som det är så svårt att försvara sig. För att den som säger eller gör detdär som sårar inte vet om att den gör det. Har bara ett omedvetet behov att få den andra att komma i ett sämre läge. Vilket förstås beror på att han eller hon är osäker på sitt eget värde, just i den stunden.... Ja, så tror jag att det går till...

    Tror nästan att de flesta gör det ibland. Jag har ju märkt det med mig själv också...

    Om händelserna för tjugo år sedan: boken: Det är väl detaljerna som saknas...? Nog har jag väl nämnt ungefär vad det handlar om? Jag kommer tex att tänka på slutet av Bertholds berättelse. - Men oroa dig inte. Det kommer mera kött på benen - snart.

    SvaraRadera