torsdag 15 juni 2006

Första mötet med Berthold - klart!


Nu är det långa samtalet klart och kan läsas i sin helhet. Se 1.6 Första mötet med Berthold

Som ni vet skulle jag gärna ha kommentarer på dethär avsnittet. Här är några saker som ni kunde tänka på. Dialogen. Miljön. Tiden. Personerna. Tempusväxlingarna (alla minnen). Tredjepersonsvinkeln. Tänk på vilka val jag har gjort - och hur de känns för er...

Säg på bara! Jag har redan fått en del konstruktiv kritik - och visst kan den få mig att svaja lite. Men sedan hittar jag balansen igen, bestämmer mig för vad jag skall ta till mig och vad jag inte kan bry mig om. Jag vet ju att det i sista hand är mitt beslut. Det är bara jag som har hela boken i huvudet.

Jag funderar också på andra sätt att lägga fram boken på. Kanske en hemsida eller en blogg med kategorier. Eller är det bra på dethär sättet...?

Nu är det förresten dags att byta till en annan tredjeperson. I nästa avsnitt är det Berthold som för ordet.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Oj -det är svårt vara "kritiker" - när man inte är van...
    Du skriver bra och har en bra form. Kanske var det en anings långt stycke detta "första mötet med Berthold" ?
    Jag tänker på olika minnen; kanske minnen kan delas upp på de olika personavsnitt? Så att huvudpersonerna kan berätta minnen ur sin synpunkt? Fast ibland är det ju ett bra grepp att flera personer ger sin version av samma händelse.

    SvaraRadera
  2. Jag ska läsa. Har inväntat slutet och ska ta allt i en följd. Det tar nog lite tid men jag återkommer med kommentarer.

    SvaraRadera
  3. så härligt att liksom vara förbi en så viktig etapp!!
    jag har samma inställning som några här tidigare sagt; att jag vill ha "hela alltet" på en gång och läsa noga ienom - sen återkommer jag med mina tankar...men du har ju en så genomtäänkt stil osv och jag kan inte tro att jag kommer att ha något särsdkilt avgörande att säga som ändrar det du gjort eller tänkt göra för det...

    SvaraRadera
  4. Inkan: Alla synpunkter är välkomna!

    På Blogsome
    http://boken.blogsome.com/
    har jag delat in dethär senaste långa avsnittet i kortare stycken. Logiska, tycker jag själv...

    Om perspektiven. Egentligen är jag inte säker på att jag förstår dig rätt. Men jag skall försöka göra en tolkning...

    Hittdet är det Hariberth som har fört ordet. Det är hans synvinkel. Men kanske är det vissa avsnitt ur skrivböckerna (de indragna styckena) som du tänker på? Där berättar ju Hariberth som han tror att Wiba tänkte...

    Kanske är jag otydlig, men jag tror att man som läsare inte märker perspektivbyten så mycket? Tycker att jag har märkt det med mig själv...

    Nu fortsätter jag i alla fall att skriva utifrån Bertholds perspektiv ett tag...

    SvaraRadera
  5. Liten tant: Roligt att du vill läsa - och ta den tid du behöver! Men ta nu inte så allvarligt på dethär med att kommentera. Kanske fick jag det att låta lite för högtidligt i dethär inlägget.

    Men som jag skrev till Inkan: Alla kommentarer är välkomna! Om ni vill tänka noggrant igenom, så är det bra. Men också allmänt tyckande är roligt att ta emot. Får mig att känna mig mindre ensam med dethär skrivandet...

    SvaraRadera
  6. Petra: Fint att du är tillbaka!

    Det är förstås upp till dig hur du gör. Kanske är det inte så roligt att bara få läsa en liten bit i taget...

    Visst är det sant att mycket är genomtänkt. Framför allt innehållet, det jag skildrar. Men i någon mån också strukturen. Jag kan inte göra så mycket åt den i dethär skedet.

    Allihopa:

    Men ändå. Jag har stort förtroende för era åsikter. Ni är alla bra skribenter själva. Att höra vad ni tycker gör det lättare för mig att bedöma vad denhär boken har för framtid...

    Som Liten tant sade en gång: Denhär boken kanske bara är en barnmorska för något annat. Fast det betyder inte att jag inte tänker skriva den...

    Vem vet hur det blir? Om den inte går att sälja, skulle den ju ändå kunna leva sitt eget liv på nätet...

    SvaraRadera