lördag 7 april 2007



Andra bloggar om: ,

7 kommentarer:

  1. Funderar på din bubbla...

    Jag blev kallad egoist på arbetet häromdagen, vilket fick mig att börja fundera mer på ordet och vad det kan betyda... för mig och för andra.

    Nu fick jag lite mer att fundera på... igen ;)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja föreslå att du tar det som ett beröm!:) Vet inte, men jag tycker nästan jag har märkt att när man börjar ifrågasätta gamla mönster, då får man möta dem igen, kanske som ett slags fråga. Menar du allvar med att ifrågasätta...?

    SvaraRadera
  3. Mycket mycket bra!!!

    SvaraRadera
  4. Visst är det så...av andra som är rädda för att ta för sig...det behöver ju inte alls vara på andras bekostnad - elelr det kanske är så på ett plan - att man tar utrymme.

    SvaraRadera
  5. Utrymme, ja... Detdär fick mig verkligen att fundera.

    Men kanske är det skillnad på utrymme och utrymme? Jag tänker ju inte på Lebensraum, i den mening som Tyskland använde uttrycket under andra världskriget. Inte på makt och underkuvande av andra. Här handlar det om något annat, en inre strävan. Mänskan söker sig själv, försöker närma sig den varelse hon egentligen är, innerst inne. Det kan hända att hon börjar ta mera plats, men inte är hon väl egoistisk? Mänskor som söker makt, skapar krig och andra motsättningar, men denhär andra mänskan, hon vill ha mera liv, mera glädje och också gemenskap. Jag tror det är en strävan som ytterst gynnar alla.

    SvaraRadera
  6. mycket bra sagt. Jag tror att våra kristna värderingar och uppfostran har syndbelagt och skuldbelagt våra egon.I kristendomen står man alltid i relation till andra människor.Det heter ju
    "Du skall älska dig själv som du älskar din nästa" .Den egna relationen till sig själv blir därmed bortglömd och synd- och tabubelagd.
    Alla ensamma människor..alla kreativa. Är de egoistiska? De kristna värderingarna skall inte användas som "slaghyggen" mot nästan.Det är inte kärlek.Det är avundsjuka och missunsamhet.

    leosdream

    SvaraRadera
  7. Hej Leosdream! Tänk bara på Jesus, hur bra han passade in i sin tids samhälle...! I bibeln finns många antydningar om att han bara tänkte på sig själv, inte på familjen, inte på samhället... Vad det egentligen handlar om är väl var en mänska har sitt fokus...?

    SvaraRadera