lördag 25 mars 2006

Påskatider

Varför inte besöka Fader Jonatans sida? Där pågår just nu en intressant diskussion om Jesu uppståndelse. F. Jonatan har jämfört hur den skildras i evangelierna och Apostlagärningarna och det ger en alldeles särskild upplevelse. Hans båda inlägg om Jesu gudomlighet tyckte jag också om.




Där finns också denhär underbara målningen. Med svart bakgrund - effektfullt! Jag undrar vem som har gjort den...? Kan den vara bysantinsk...? Kolla in färgerna...!


Andra bloggar om: , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Jag jämförde denna bild med vissa bilder jag har från Bysantinsk tid frö den har klart bysantinska drag. Nu tycker jag det är svårt att avgöra så här på webben, men jag tycker ändå att den känns för moderna för att vara så gammal.

    Min gissning är på grundval av ansiktena att den kan vara en rysk ikon inspirerad av Bysantinsk konst. Ansiktena känns lite naivrealistiska, om du förstår hur jag menar....Men inte mindre effektfull för det.

    Har du sett fresken Anastasis från ca 1310. Kariye Camii dvs Frälsarens kyrka i Kora, Isranbul...Ska söka upp den på nätet och se om jag hittar den. Den är intressant. Dramatisk. Nu ska jag läsa din länk.

    Har svårt att skriva pga en tangent som inte funkar....

    SvaraRadera
  2. Nu har jag läst f.jonatans blogg och om påsktider och den är bra. Kommer att återvända dit. Måste tänka och smälta lite men jag återkommer....

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tänkte också lite på Ryssland.

    Men det är färgerna som är så märkliga, nästan som om någon skulle ha stilat upp den med Photoshop...

    Jag hittade Anastasis-fresken på nätet och den påminde ju verkligen! Detdär sättet som Jesus håller i mannen och kvinnan i handen. Det är Adam och Eva, läser jag på nätet, som han drar upp ur graven... Kanske är det ett bysantinskt motiv detdär?

    Dedär bokstäverna (ICXC), kollar jag vidare, betyder Jesus Kristus segrar.

    Anastasis (jag är visst på hugget nu...) är just detdär motivet. Att Jesus mellan korsfästelsen och uppståndelsen går ner i helvetet och räddar själar. Vanligen håller han bara Adam i handen och Adam i sin tur drar upp Eva...

    Är också nyfiken på historien kring detdär röda vinglika duvlika andelika som håller bokstäverna...

    SvaraRadera
  4. Jag hittade bilden till slut, men utan uppgifter. Börjar luta åt att den är ny, gjord efter gammal mall...

    SvaraRadera
  5. Väldigt intressant det f. Jonatan gjorde med att ställa alla berättelserna bredvid varandra så där.

    Bibeln är inte gudomligt skriven utan skriven av människor som vill bevisa och övertyga. Säkert har de använt sig av gamla välkända gudahistorier som bas. De var ju tvungna att konkurrera med andra gudar ju...

    Ibland undrar jag om inte bibeln borde revideras till vår tid...för den speglar ett 2000 år gammal världs verklighet och formspråk.

    Utvecklas gudar?

    Borde läsa teologi någon gång....

    SvaraRadera
  6. Jo, jag tror nog att gudar utvecklas - i alla fall Jahve...! Först var han hela stammens gud och sedan blev han en personlig gud och vem vet vad han blir härnäst...?

    Mmm. Fast bibeln är ju vårt kulturarv... Jag gillar detdär gamla språket (1917 års översättning) och de gamla berättelserna också... Inte skulle du väl vilja omskriva våra gudasagor eller grekernas gudasagor och byta ut personer och händelser så att de börjar låta moderna...?

    Fast jag förstår kanske vad du menar. Så att det skulle gå att tro idag också... Och igen handlar det väl om på vilket sätt man behöver tro...

    SvaraRadera
  7. Haha, skrattar:)))! Nej, jag vill inte byta ut och modernisera den grekiska mytologin:). Men TANKEN på det låter otroligt kul och spännande. Undrar hur det skulle bli....Tänk dig moderna Asagudar i dag...Frej och Freja som fertilitetsläkare och Oden som bullrig lagkapten och Loke som Göran Persson:)? De tre narnorna (?) som omvärldsbevakare och trendsiare...

    Med människan utvecklas religiositeten. Egentligen, tanken med Adam och Eva och äpplet och kunskapen - symbolik - ju större kunskap desto svårare att tro på Gud. Gud blir mer och mer personlig...

    Det är svårt att tro i dag...

    SvaraRadera
  8. Haha! :D På något sätt visste jag att jag inte skulle ha sagt detdär. Att det skulle sätta idéer i huvudet på... någon!

    Ja, detdär med kunskapen och äpplet är en mycket intressant berättelse. Sedan kom ju fikonlöven också - skammen. Och de såg att de var nakna...!

    Man skulle kunna tänka sig att det är ett sätt att försöka berätta hur det är att vara mänska - kanske jämfört med att vara djur. Att ha ett medvetande om sig själv. Att kunna välja.

    SvaraRadera