måndag 6 mars 2006

Fader vår

Psykiatern (tittar ut i väntsalen): Nästa! Josefsson!
Ingen svarar.
Psykiatern (högre nu): Josefsson!
Ingen svarar nu heller.
Psykiatern (går fram till en man i trettioårsåldern): Men där är du ju, Jesus! Varför svarar du inte?
Jesus (ser upp): Jag heter inte Josefsson. Det skall vara Gudsson.
Psykiatern (suckar, detdär har han hört förut): Men det står Josefsson i mina papper.
Jesus (ser envis ut): Josef är inte min far. Jag är Guds son.
Psykiatern (får en idé): Du kommer inte så bra överens med din far, eller hur? Vi skulle kanske titta närmare på det...

Matt 23:9 "Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen."


Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. hmm..tungt...jag funderar vidare....detta med gud resp Gud resp gudom resonerar vi lite om på Manons blogg (och lite på min) - det ser ut som en tillfällighet kanske - men är väl den gamla vanliga synkroniciteten -
    Petra

    SvaraRadera
  2. Tungt? Jag hade roligt när jag skrev detdär, hittade på flera andra historier om Jesus och psykiatern också... Vad jag försöker säga är nog bara att det finns en underlig uppdelning i dagens samhälle. Psykiatrikerna förstår sig inte på den andliga verkligheten - och prästerna, ja, många gånger verkar de lika hjälplösa...

    Visst är vi synkronicerade, på ett ganska lustigt sätt, tycker jag. Jag skall titta in hos Manon också...

    SvaraRadera
  3. Ja du har sannerligen rätt i det!! jag undrar när psykiatrins enorma makt-epok ska vara öve egentligen - och det kan bli ett paradigmskifte...och vart det leder - det blir intressant!
    Jag har ju skrivit precis om detta i min blogg men ska nog ta upp det igen...detta med min bakgrund inom det psykodynamiska tänkandet som jag helt nyligen insett inte alls passar mig eftersom det i själva verket är oerhört trångsynt....
    återkommer....
    Petra

    SvaraRadera
  4. Jag fnissade i alla fall då jag läste detta.)))!

    Vad roligt att fler tänker på dessa saker från olika håll!

    Tack för dina ord på min blogg!

    SvaraRadera