måndag 6 mars 2006

Himmelriket är nära

Om Jesus hade levt idag, skulle han inte ha blivit korsfäst. Inte beundrad heller. Han skulle ha blivit tvångsomhändertagen. "Förstockade" mänskor skulle ha proppat honom full med medicin. Det är jag övertygad om.

Psykiatern: Var så god och sitt!
Jesus sätter sig.
Psykiatern: Vad vill du tala om idag?
Jesus: Jag är ledsen. Jag har inte tid att tala med dig. Himmelriket är nära!
Psykiatern: Du känner dig alltså ledsen. Vad är det som bekymrar dig?
Jesus: Nej, jag menade inte på det sättet. Egentligen är jag glad. Det är bara det att jag inte har tid att tala med dig. Himmelriket är nära!
Psykiatern: Himmelriket...? Är det det som oroar dig? Har du tagit din medicin? (tänker: borde jag öka på dosen?)
Jesus (förvirrad): Medicin? Men det hjälper ju inte. Himmelriket är ändå nära...!

Matt 4:17 "Från den tiden började Jesus förkunna: Omvänd er. Himmelriket är nära.”




Skrivet som ett slags svar till Söndagstankar på en lördag

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Jättekul - fint, häftigt!!! Mer sånt!!
    Jag återkommer....

    Petra

    SvaraRadera