tisdag 30 december 2008

Nyårsängeln

shah quli, kneeling, angel, cup, bottle, 1500Det blir nog ett litet uppehåll här på carulmare. Jag är förkyld... ont här, ont där... och orkar inte så mycket.

En kväll kunde jag ändå peta ihop denhär ängeln, i några versioner. Det är en ottomansk ängel, en från 1500-talet som jag känner ganska starkt för.

Kanske för att han är så mjuk och storartad, på samma gång? En strålande varelse... som knäfaller och bjuder på vin.

Skål!
säger han och
Gott Nytt År!

Han önskar det... men inte heller han kan råda över det som händer. Det vet han... och det är därför som han faller på knä... och därför som han ger oss sitt hjärta. Det är stort och varmt och öppet.

Där finns det goda året, vad som än händer.

Andra versioner: 1) 2) Originalfotografi

Andra bloggar om: , , , ,

11 kommentarer:

  1. En nyårsängel, med vingar så stora att de tar utanför ramen, som knäböjer och bjuder på vin, vilken fin symbol för ett nytt år! Det goda året finns.

    Intressant att se originalet och jämföra med de bilder du gjort. Alla är fantastiska!

    Hoppas du får bukt på det onda med förkylningen snart.

    Hälsar qi, som nu tumlar ut i det nya goda året, solen skiner idag...

    SvaraRadera
  2. Men oj - hur "petar" man ihop en sån?! Elegabelt, på min ära!

    SvaraRadera
  3. Carulmare, vill säga hej! Här har varit så fullt upp att jag inte riktigt haft tid och ork för bloggandet, men jag läser. Hoppas din förkylning blir bättre snart, här är också lite snuvigt och halsont för tillfället.

    Önskar dig ett fint och gott år 2009!

    Kram Miranda

    SvaraRadera
  4. Tack, Qi! För att tycker om det jag gör, för att du vill dela denhär symbolen med mig...

    Annars har jag börjat arbeta med lager, det ger många nya möjligheter... Men först när jag började med bildbehandling kunde jag inte ens begripa vad det är för något.

    Men nu har jag också skaffat Photoshop, visst har du det också? Här är jag ännu ganska vilsen, jag kan inte ens markera en yta ordentligt. Vet du hur man gör? Jag skulle vilja kunna ändra på den markerade ytan, så att den kommer exakt på det ställe som jag vill.

    Ja, nu är det ju sol mest hela tiden (då det inte är mörkt)! Idag tror jag jag skall våga mig ut till matbutiken, fylla på i kylskåpet...




    Amber: Elegabelt... jag tror jag säger 'tack' utan att titta i ordlistan, det skulle nog inte löna sig? :)

    Håller du också på med bildbehandling? Photoshop?



    Hej Miranda! Vad roligt att du tittar in! Var just inne och läste på din blogg, hur du har det. Lite för roligt, nästan? :) Så jag önskar dig både nöje och vila, i lagom doser, för 2009!

    Och nu tar vi fram en näsduk och snyter oss en sista gång, bestämmer att förkylningen är slut... Tror du det fungerar?

    SvaraRadera
  5. Kikar förbi och önskar god fortsättning på det nya året... hoppas att förkylningen har gett med sig.

    En väldigt vacker bild har du gjort av ängeln, och symboliken, så som du beskriver den, känns... varm, mjuk och människovänlig. Fint! :)

    (Jag kommenterar med min gamla blogg-identitet - du vet ju var du hittar mig numera! :))

    SvaraRadera
  6. Hej Visionary,

    glad att få se dig! Lite förkyld är jag fortfarande, men jag orkar lite mera... eller också är det bara att jag inte orkar vara sjuk längre??

    Igår gick jag ut för första gången, skulle handla mat... men när jag steg in i butiken, tänkte jag: Nu skall jag köpa något roligt! Och det gjorde jag, flera saker! :)

    Tack för att du tycker om min ängeltolkning!

    SvaraRadera
  7. En ängel som ger hopp - det är väl det vi mest behöver. Påfyllnad av hopp och förtröstan gör att man kan ta sig vidare.

    SvaraRadera
  8. Nej, sedan min dator bootades om, eller vad det heter nu för tiden, har jag itne Photoshp - kanske borde skaffa?!

    Förresten - har skrivit om Illusionisten i ett inlägg nu - dock undrar jag om du inte ska prova läsa den. Med tanke på hur du skriver skulle du kanske uppskatta den. Kanske. :-)

    SvaraRadera
  9. Liten tant: Ja... att våga tro gott, det är kanske livets största utmaning?


    Amber: Jo, men, jag har ju läst Illusionisten! skall kommentera hos dig.


    Kent: En god fortsättning till dig också!

    SvaraRadera
  10. Det är något kinesiskt över det hela.

    GOD FORTSÄTTNING CARULMARE!
    2009 blir ett gott år.

    SvaraRadera
  11. Hej Inkan!
    Kinesisk? Ja, orientalisk är den ju.
    God fortsättning du också!

    SvaraRadera