fredag 30 maj 2008

Jag är svärmor nu...

...för min son har gift sig.

Vigseln ville de unga ha helt för sig själva, men i morgon blir det en liten fest för släkten. Jag har inhandlat en flaska fint anisbrännvin och dessutom skall de få en ganska stor slant - ja, i förhållande till mina inkomster då. En del av dagen har jag också använt för att försöka komma på vad som skall stå på gratulationskortet.

Medan jag höll på med det, hamnade jag på YouTube, bland inspelningarna från filmen Spelman på taket. Inte var det väl så konstigt att jag hamnade där? Har det någonsin gjorts en bättre film just om att gifta sig...?

Filmen börjar med att Tevje berättar om alla traditioner som de har. Det är traditionerna som håller mänskorna i balans, påstår han. Var och en vet sin rätta plats, vet vad Gud begär av honom eller henne.

Men det blir inte som Tevje har tänkt sig. Innan filmen är slut, blir det många traditionsbrott. Döttrarna går sina egna vägar och precis som Tevje förutspått, blir det problem med balansen. Hans egen balans. Tevjes känsloliv kommer i gungning.

Men Tevje väljer att inte stänga sitt hjärta. Han väljer sina döttrar framom traditionen och sina egna värderingar. Det leder fram till en ny balans och gör möjlig denhär sången, fylld av försoning och kärlek.


What words of wisdom can I give them?
What can I do to ease their path?
Now they must learn from one another
Day by day


Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Jag hade skrivit en kommentar som bara försvann. Nu känner jag mig grinig men jag ska försöka igen.

    Brukar man säga grattis till brudparets föräldrar?

    Isåfall: Grattis!

    Då kanske du får bli farmor så småningom då.

    Jag ska bli mormor men det är liite hemligt fortfarande.
    Min dotter som nyss fyllt sjutton år ska ha barn i november.

    Det är med blandade känslor jag ser fram emot detta.

    Men jag vet att när jag för första gången träffar bebben kommer jag att var fäst vid den för evigt och utbrista; Å vad mormor älskar dig!

    SvaraRadera
  2. Anna: Vet hur det känns, just dendär sortens grinighet. Tack för att du försökte igen!

    Klart att du kommer att älska bebisen!! Blir det ditt första barnbarn? Precis som du ser jag helst att jag inte blir farmor ännu, men visst skulle det vara roligt med ett barnbarn. Helt underbart, egentligen. Jag har ju bara ett barn själv och skulle nog gärna ha haft flera, om jag hade sett någon möjlighet till det.

    Vet inte vad man säger, men säger du grattis, så säger jag: Tack!

    SvaraRadera