måndag 26 mars 2007

Första turen

Idag ringde jag upp stadens växel och bad att få tala med gatusoparna - eller vad jag nu skall kalla dem. Jag menar i alla fall de personer som kör omkring i små borstförsedda fordon och sopar bort gruset från våra trottoarer och cykelbanor. Och jo, de hade börjat med vårstädningen, redan fanns det en och annan grusfri vägsträcka! Under sin kaffepaus tänkte de till och med ut en runda åt mig, så att jag inte skulle behöva åka samma väg tillbaka. Jag tackar! Det var snällt av er.

Så blev det då dags för säsongens första tur på rullskridskor. Titta, här rullar jag iväg! Musiken spelar och livsandarna har vaknat, solen lyser varmt och skönt...

carulmare, gatusopning, chagall,  rullskridskor, planscher
Egentligen är det väl inte jag.

Kanske känner ni igen denhär bilden? Det är en skiss av Marc Chagall, en som jag inte vet vad heter. Jag har försökt googla på det, men utan resultat.

Det är också mitt första kort med min nya kamera (se Hem och vila). Jag testade ett kameraläge för levande ljus och dessutom var det en vägglampa som lyste rätt in... På Chagalls bild är bakgrunden lila, nu blev det en orange bild - med sol!

Jag tror nästan jag älskar denhär bilden. I alla fall har jag haft den i över tjugo år, i varje hem. Hittade den i Stockholm, på Kulturhuset eller Moderna muséet. Jag tror det var i början av 80-talet, i samband med en stor Chagall-utställning.

Andra bloggar om: , , ,

12 kommentarer:

  1. Härligt att du åker rullskridskor!
    Och är glad igen!
    Bilden är ljuvlig...

    Kram från qi

    SvaraRadera
  2. Men gud vad kul med rullskridskor! DÅ måste de sannerligen sopa...

    Jag gillar Chagall...men vet tycärr inte vad det är...

    SvaraRadera
  3. Himmel -så härligt det låter. Åka rullskridskor. Det är nog fem år sedan jag åkte senast.
    Jag är så usel på tekniken...så jag har ett motstånd numera mot det.(är rädd att skada mig)
    Men jag joggar bredvid istället:)

    SvaraRadera
  4. Va häftigt man kan göra med kameran. Blir liksom en ny bild. Undrar vad Chagall skulle ha sagt. Mmmm......

    SvaraRadera
  5. Hej, alla!

    Ja, jag är glad igen, men visst känns det i magen att vi skall ha möte imorgon bitti. Jag försöker tänka att jag gör mitt bästa, att det får duga med det. Resultatet av våra diskussioner tror jag nog att jag kan leva med, vad det än blir. Konstigt nog är det inte det som är det viktigaste. Mest av allt verkar jag vara rädd för att inte nå fram, att vårt förtroende för varandra inte skall räcka...

    Rullskridskor är härligt. Men inte vet jag om jag skulle våga åka i Stockholm... Jag har faktiskt försökt, det var några år sedan. Jag tog rullskridskorna med mig på flyget och så försökte jag åka, mest i Solna. Det var på tok för spännande! Jag minns när jag försökte ta mig uppför en av dedär branta backarna och var livrädd för att jag skulle börja åka baklänges istället och en liten tant anmärkte: Du har visst just börjat åka, eller hur? - Bläää! :)

    Hej, Bibi - och välkommen! Jag undrade nog också. Det är min affisch, men det som avbildas tillhör Chagall och hans efterlevande. Vad får man göra och inte göra...? Ingen aning. Men jag tror nog Chagall skulle ha förstått. Hans konst är så vänlig på något sätt...

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Jag ska tänka på dig imorgon.

    Jag har inte tagit ut rullskridskorna ännu....men nu blev jag väldigt sugen.

    Solen har strålat från klarblå himmel i flera dagar nu, man tror nästan att det är sommar.

    Underbar bild.

    Varm kram

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker bild. Han skulle nog inte ha något emot den, du har gjort den så fin.
    Hoppas mötet igår gick bra, jag tänker på dig...

    Kramar

    SvaraRadera
  8. full rulle förstår jag:)

    SvaraRadera
  9. Underbar bild!

    Jag får såriga knän bara av att tänka på rullskridskor! Modiga människa!

    Jag har läst ikapp nu både här och i den andra bloggen. Önskar dig lugn och kraft i dessa märkliga möten på ditt jobb.

    SvaraRadera
  10. Låter spännande med rullskridskor.

    Underbar bild!

    SvaraRadera
  11. åh, vad härligt. Jag längtar efter när det blir grusfritt här så jag också kan åka på mina. Ta det lungt i backarna!

    SvaraRadera
  12. ska själv ut och rulla snart; fast inte utomhus. Jag ska discodansa. Jättefin bild; värd pengar oxå? Kanske kan bli ett fall för antikdeckarna?

    SvaraRadera