onsdag 19 maj 2010

Växthuseffekten?

Ja, nu märks den. Växthuseffekten. Åtminstone känns det som om vi skulle leva och bo i ett växthus. Allt verkar vara optimerat för att det skall bli så mycket växande som möjligt. Det är ljust och varmt, och med jämna mellanrum kommer det en regnskur, blir vi 'vattnade'. Det går så fort, för fort. Löven spricker ut ovanför kvarblivna grusfula snöhögar. Det skulle inte förvåna mig om jag också har växt ett par centimeter. En explosion i gröna färger... och rakt framför ögonen på mig. Grönt, grönare, grönast... men nu kan det väl inte bli grönare? Säkert har det aldrig varit så grönt som nu. Det är underbart... och plågsamt, för jag anar att vi nu är nära kulmen. Snart vänder det, snart kommer det gröna att gråna. Jag trevar efter kameran, men just idag råkade jag glömma att stoppa ner den i min ryggsäck.

2 kommentarer:

  1. Jag har levt bland hägg och syrenknopp idag. Så nu är jag lite "snuvig" i näsan och nyser.
    Men jag kunde inte låta bli- grönskan är skönaste just den här tiden på året. Den känns både ny och så ren.

    Trevlig helg på andra sidan vattnet!

    SvaraRadera
  2. Hej Inkan! Nu är jag på sommarstugan... med en verkligt långsam uppkoppling.

    Det är förresten lite konstigt med sommarstugan: Jag längtar sällan efter att komma hit, men när jag verkligen är här, då är det bara så fint... så skönt. Att vara mitt i naturen... långt borta från det mänskliga samhället, med alla sina regler, alla sociala krav. Tror i alla fall att det är det jag känner. :)

    Trevlig helg till dig också, 'mellan hägg och syren'. (Du har väl hört talesättet?) Hoppas att din allergi inte blir för besvärlig...

    SvaraRadera