söndag 23 maj 2010

Inte positiv

Idag har jag lust att klaga. Jag känner mig arg och sur för att jag är sjuk. Krasslig. Efter Lund-resan var jag också sjuk, förkyld, i två långa veckor. Sedan packade jag och for iväg till sommarstugan, och blev sjuk igen. Småsjuk i alla fall. Precis som jag brukar, varenda gång som jag far till dethär stället. Klarar inte av ansträngningen att packa och inte heller att anpassa mig till den fuktiga havsluften. Det finns förresten massor av saker som jag inte klarar av, och jag avskyr det. Nu värker det i musklerna igen, jag känner mig tung och trött, och orkar väldigt lite. En mänska borde vara antingen frisk eller sjuk, inte såhär mitt emellan. Inte som jag. Jag tror jag avskyr mig själv, för att jag är på dethär sättet. Jag borde ju kunna strunta i mina besvär, sätta mig över dem... men det kan jag inte.

En konstig sak är att jag glömmer. När jag är pigg, fast det är så sällan, så tror jag ändå att det är mitt normala tillstånd. Det som jag borde återgå till, snarast.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att glömskan är en biologisk finess. Vi människor är ändå mycket bättre än vi mår bra av, på att förutsäga att elände ska inträffa - så vi behöver nog ha förmågan att glömma att vi haft ont, eller mått dåligt... :)

    Fast lite konstigt är det. Att vi lättare glömmer det som faktiskt har hänt, än vi gissar oss till hemskheter i framtiden som vi ju faktiskt inte har en aning om ifall de kommer att inträffa, eller ej...

    Och så hoppas jag att halv-sjukan har gett med sig för dig, nu... för visst är det slitigt att vara sådär mittemellan.

    SvaraRadera
  2. Hej, Visionary! Ja, det tror jag också, att glömskan har med biologin att göra. När man känner sig pigg, då kan man inte riktigt sätta sig in i hur det var att inte vara det... fast det också skulle ha varit för bara ett par timmar sedan. Man minns, förstås, men man kan inte... återuppleva det? Det känns avlägset, overkligt...

    Vet inte riktigt hur det är med halvsjukan... men ikväll är jag ändå rätt pigg, kvällspigg som jag är. Dessutom har jag haft ganska roligt ikväll... sådär fånigt roligt, bara för mig själv. Tänkt smågalna tankar, tagit udda bilder, gjort riktigt konstiga saker...!! Vet inte varför det gör mig på så gott humör?!

    Blev väldigt glad för ditt senaste brev, skall snart skriva tillbaka!!

    SvaraRadera