fredag 23 oktober 2009

Ju tröttare, desto strängare

Jag har lagt märke till att när jag känner mig trött och svag, kan jag vara ganska sträng med mig själv, klamrar mig fast vid mina regler. Som nu när jag var sjuk och inte riktigt orkade med katterna. Det konstiga var att jag insåg att jag hade fastnat i mitt nät av regler. I ett skede kunde jag rada upp dem framför mig, ungefär såhär:

  • Jag vill vara snäll mot katterna.
  • Jag vill inte att katterna skall bli så vilda att de gör skador på min bostad.
  • Jag vill vara sams med mina grannar.
  • Jag vill kunna säga till dem att det inte kan vara mina katter som går i barnens sandlåda.
  • Jag vill verkligen känna mig säker på det, inte föra dem bakom ljuset
  • Jag vill vara snäll mot mig själv också, inte riskera min hälsa - eller min känsla av trevnad
  • Jag vill ha ett lugnt hem, ett ställe där jag kan slappna av

Jag insåg dethär och ändå kunde jag inte hitta någon lösning. Ville eller kunde inte bryta mot någon enda av mina värderingar.

Men så fort jag blev piggare, gick det liksom av sig själv. Ingenting var så noga längre.

Och just som jag har skrivit klart, ser jag att det igen har kommit in en A4 om husreglerna, bl.a. rörande husdjur. Det verkar som om man har skärpt reglerna, nu står det att vi inte får rasta våra djur på fastighetens område. Är det meningen att vi skall bära dem i famnen och lägga ner dem någon annanstans..? - Men jag skall försöka att inte ta åt mig, reglerna handlade inte bara om husdjur. Långt ifrån. Det finns tydligen någon här i huset som verkligen hänger sig åt att förbjuda saker...

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

  1. Det är väl inte så konstigt att man, när man är skör, hänger sig fast vid sina "regler", försöker hitta någonting att förhålla sig till? Annars flyter man ju bara ut som en pisspöl.

    Den där lappen..kan det inte vara någon som klivit i en hundbajskorv nyligen och blivit förgrymmad?

    SvaraRadera
  2. Hej Anna, kul att se dig!

    Nä, det är väl inte så konstigt... pisspöl, hihi. Du kan uttrycka dig du! Saknar ditt bloggande.

    Vet inte alls hur mycket dedär förnyade ordningsreglerna har med mig och mina katter att göra... men jag har förfärligt lätt att ta åt mig, särskilt när jag är skör.

    Katter gräver ju ner sina korvar... men om de väljer barnens sandlådor, så gräver ju barnen upp dem igen!

    SvaraRadera