tisdag 8 juli 2008

Läsglasögon, med list

Jag skall skaffa läsglasögon, berättade jag för min väninna. Hon nickade. Läsglasögon. Det hade varit ett av de stora samtalsämnena på en klassfest som hon nyss hade varit på och själv hade hon redan sina läsglasögon på näsan... (Blev det rätt nu? Höll på att skriva näsglasögon på läsan!) Så var det min tur att nicka. Vi är nog i läsglasögonåldern, slog jag fast.

Men jag har gruvat mig, först för att gå till ögonläkaren, sedan för att leta upp nya glasögon. Det har gått månader... ja, till och med år, om jag räknar från den dag det först gick upp för mig att jag måste försöka få hjälp för min syn.

Jag trodde ju inte heller att det skulle räcka med ett par läsglasögon för att jag skulle börja se bra igen. Faktiskt är jag inte säker på det nu heller, fast ögonläkaren säger det... Ni förstår, jag har så svaga ögon, minus tio på ena ögat och minus fem på andra, så jag hade liksom inte räknat med någon enkel lösning på mitt synproblem...

Hmm. Logiken här torde vara att stora problem skall man ta mera tid på sig att gruva sig för, innan man löser dem...

I alla fall, här kommer dagens två stora nyheter. För det första, nu har jag äntligen köpt mina läsglasögon. För det andra, det tog mig bara en kvart! Femton minuter. Efter att ha gruvat mig i månader och år, så köpte jag dem på en kvart. Det är utan tvivel den större nyheten.

Jag skall berätta hur det gick till, hur listig jag var. Jo, jag har börjat använda list i samröre med mig själv. Jag måste nästan det, om jag skall få något gjort. Så jag sade till mig själv att jag kan ju i alla fall gå in och kolla lite, bara medan jag väntar. Sonen var lite sen, så jag hade några minuter att fördriva.

Men väl inne hörde jag mig säga: Har ni några som liknar dehär? Jag tog av mig mina gamla glasögon och visade upp dem för expediten. Hon nickade. Jo, det hade de. Ett par. Så jag provade dem och de verkade sitta bra... så jag köpte dem!

Vilken tur att jag är lättlurad, att mina lister fungerar. Nu kommer jag att få läsglasögon. Tänk om det blir roligt att läsa igen!

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar