fredag 4 december 2009

Var lagrar ni era bilder?

Jag har funderat mycket på dethär med lagring.

Ni vet ju att jag inte bara gör egna bilder utan också har ett stort intresse för konsthistoria. Och när jag hittar en bild som jag tycker om, då vill jag spara den på ett säkert ställe.

Men vad är egentligen säkert?

Fram till nu har jag tänkt att jag sparar mina bilder på flera ställen. Om ett ställe skulle sluta att finnas, då har jag i alla fall kvar de bilder som jag har sparat på annat håll. - Men egentligen vill jag ju inte förlora några bilder alls och om jag tänker så, då är min strategi ganska så misslyckad: Har man sina bilder på många ställen, är det ju sannolikt att åtminstone något ställe kommer att sluta finnas...

Flickr är ganska tryggt, det involverar så många mänskor. Jag kan tänka mig att Flickr kommer att fortsätta att finnas... länge... men är inte lika säker på mitt eget medlemskap. Hur länge kommer det att fortsätta? Om Flickr bestämmer sig för att avsluta mitt konto, så finns det inte mycket jag kan göra. Jag är inte säker på att jag till 100% följer deras regler. Flickr lagrar miljarder bilder... men har också sagt ifrån att man inte får använda Flickr som ett lagringsutrymmme... och är det inte lite det jag gör...? De har också en regel om att man inte får använda den direkta länken till bilden, utan bara länka till bilden där den finns på Flickrs sidor.

Så är det nog med de flesta fotosajter... de vill ju tjäna pengar på sina medlemmar!

Det finns förstås andra ställen, sådana som inte är fotosajter... varav Tinypic säkerligen är den bästa. På Imageshack kan man sätta bara små bilder, de stora bilderna blir snart otillgängliga... jag tror det händer när man har använt upp sin tillmätta bandbredd. Men båda platserna har dessutom begränsningar i fråga om bildens storlek - och en bild som kan anses vara av god kvalitet... ja, den blir bara större och större...!

REMBRANDT The Return of the Prodigal Son (detail) c. 1669Nu finns det målningar som är digitaliserade in i minsta detalj. Man ser dem mycket bättre på nätet än någonsin i verkligheten... Av sådana bilder kan man göra mycket fina detaljer.

REMBRANDT The Return of the Prodigal Son (detail) c. 1669REMBRANDT The Return of the Prodigal Son (detail) c. 1669








Men tillbaka till saken.

Var skall jag då placera mina bilder? Finns det alls något ställe där jag kan känna mig åtminstone lite säker på att de får vara kvar?

Till slut kom det ganska självklara svaret: Wikimedia Commons. Mina bilder är ju tänkta att kunna användas av alla!

Svaret var inte helt nytt. Jag har varit medlem på Commons sedan februari 2008... men bara bidragit med en enda fil... eftersom det är en så krånglig process. Det värsta är att man inte kan ångra sig. Man kan inte radera! Om man gör något fel, så måste man förklara sig och försöka få någon av adminstratörerna att ingripa! - Det förstår jag ju att det måste finnas någon slags beständighet, folk skall ju ha möjlighet att använda bilderna och kunna lita på att de finns kvar. Men man borde i alla fall få ett dygn på sig innan de verkligen går in i databasen.... få en chans att snygga upp efter sig. - Nåja, nu ser jag att man kan skriva privat till adminstratörerna, att det finns ett par svenskar också, att man faktiskt inte behöver breda ut sig om sina misstag offentligt och på engelska... som jag gjorde!

I alla fall, och det var väl det jag vill få sagt, så kan det hända att jag nu, när jag kanske har tänkt färdigt om dethär, kan klara av att ta mig över allt det besvärliga med Wikimedia Commons och faktiskt börja lagra mina bilder där.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar