onsdag 25 november 2009

Adams födelse

Ett så välutfört arbete, en så väl fångad känsla – och ändå denna kyla! Varför måste skulpturer jämt stå i vita halvtomma rum… precis som om man ville förstärka den stelhet som redan finns i materialet?

Plötsligt ser jag denhär mannen i en ny omgivning, en grönskande skogsdunge. Plötsligt blir han till Adam, den första mänskan, på sin första levnadsdag. Det är nu han föds…!

Jag hittar några gröna kvistar på nätet och börjar så försöka förverkliga min fantasi. Det tar sin tid, jag provar och provar, och slutresultatet blev inte alls som jag hade tänkt mig. - Klicka på bilden, så får ni se! (Den är en länk.)

Medan jag arbetade, visste jag inte så mycket om denhär statyn. Bara att den var Rodins och att den hette The Age of Bronze, vilket sade mig absolut ingenting. Är den gjord av brons? minns jag att jag tänkte.

Men så läste jag på Wikipedia att Rodin faktiskt hade tänkt lite lika som jag. Statyn heter The Age of Bronze för att han ville skildra "man arising from nature". Fast det framkommer också att han inte var riktigt säker på vad han ville skildra.

Andra bloggar om: , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Hej,
    en intressant tanke! Man har väl som besökare och turist inte ifrågasatt varför de alltid står ensamma i halvtomma rum.Men i Peterskyrkan som vi nyligen besökte där var de minsann inte ensamma...

    SvaraRadera
  2. Nej, Peterskyrkan är alltid full!
    Så antingen får statyerna stå ensamma i tomma kala rum... eller också får de stå ensamma utan kläder i en jättefolksamling...! - Fast jag minns inte om det finns några nakenstatyer i Peterskyrkan. Kanske inte?

    Ja, visst är han (snygg)? :)

    SvaraRadera
  3. Oj, jag tycker att han på din bild både ser ut som en man i livsfyrverkeri och eldar som svedjer. Spännande och hett ser det för mig, mer än att det är skönt naturgrönt.

    SvaraRadera
  4. Ulrika: Skönt naturgrönt blev det ju inte, det måste medges! :) Men det kan ju hända att det är ganska... explosivt... att födas?

    SvaraRadera