måndag 2 november 2009

Steg ut i det grå

Hösten har kommit med mörker och kyla. Mindre ork och mindre lust.

Jag får akta mig så att jag inte fastnar i allt det tunga... influensa, tandvärk, däckbyte, avgörande i fråga om sjukpension...

Det verkar finnas två sätt att klara sig.

Ett. Finna sig i att världen blir mindre och försöka glädja sig åt det lilla som ändå blir av.

Igår kom jag mig iväg för att äta tillsammans med mina föräldrar... orkade också säga 'hej' till en av mina mostrar. Under helgen har jag också tvättat två tvättmaskiner... och min sköna varma egenhändigt stickade ylletröja blev faktiskt väldigt fin med ylleprogrammet. Och influensan är över nu, det är jag ganska säker på... och vem vet, tandvärken kommer kanske också att ge med sig...?

Två. Hitta på något, vad som helst. Göra en liten liten ansträngning utan att man egentligen känner för det, utan att man tror att det kommer att bli roligt. Försöka att inte ha inställningen 'been there, seen that'. Ta ett steg rakt ut i det blå - eller, vilket är både mera i överensstämmelse med verkligheten och mycket mycket modigare, det grå...

Arbetar på det.

Apropå arbete, så har jag förresten en paus med bildskapandet... ibland blir det bara för kravfyllt. Istället tittar jag på andras bilder, framför allt verk ur konsthistorien, sådana som jag känner för, och lägger in dem på en ny sida på nätet. Det är roligt (och inte så lite mödosamt) att försöka hitta fotografier som är både av god kvalitet och inte skyddade av upphovsrätten.

Ett annat problem med den nya sidan är att det inte finns någon bra sökfunktion. Det är lite konstigt, eftersom Blogger ägs av Google som ju borde kunna dethär med sökande. Men så är det. Blogger Search hittar långt ifrån allt... och likadant är det med Google Custom Search. Vet inte riktigt hur jag skall lösa dethär problemet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar