onsdag 16 december 2009

Har ni några bra historier?

De skall handla om tandvärk, om att dra ut en visdomstand i nedre käken (det är värre då, har jag förstått) och om värken efteråt, som aldrig vill sluta…

Men sedan skall tandvärken ändå sluta, det får inte vara en historia med dåligt slut, sådana betackar jag mig för.

Helst skall det vara en historia där tandvärken upphör… ja, efter fem veckor eller så… så att jag kan tänka att det kommer att gå på samma sätt för mig… om ungefär två dagar. Har ni några sådana historier?

För jag är så himla trött på att ha ont, och på att oroa mig för det. Så trött.

Såret verkar helt läkt, och ändå värker det.

Igår började jag ta antibiotika mot värken… men det har inte hjälpt. Jag hoppas att det ännu finns en chans att det kommer att hjälpa…

Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Jag hade tandvärk en gång, för ca tio år sedan. Tanden lagades. Värken försvann inte. Tanden lagades igen, värken försvann inte. Till slut var jag desperat och beordrade tandläkaren med gråten i halsen att dra ut den. Men han vägrade - och försökte laga igen. Tandhelvetet värkte i flera veckor, jag levde som i ett töcken av smärta...då till sist skrev tandläkaren ut en dunderdunderkur penicillin.

    Och värken försvann.

    SvaraRadera
  2. Tack! En precis BRA historia! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har en bra historia om en visdomstand - fast jag måste erkänna att den satt i överkäken... och ska jag tänka lite logiskt, vilket trots allt är det jag gör både helst och bäst ;), så tycker jag att det borde vara så att tänderna i överkäken borde kunna orsaka större problem för att de är kopplade till bihålorna...?

    Nå, visdomstanden som jag en gång kände och som satt i överkäken, drogs ut med diverse bedövning. Den forna tand-ägaren fick efter utdragningen (som måste sägas ha gått bra efter omständigheterna) en gnutta feber och en del värk i överkäken under kvällen efter nämnda utdragning - och det var det hela. Dagen efter kunde nämnda forna visdomstandinnehavare gå till jobbet som vanligt... :)

    Fast denna visdomstand drogs inte ut för att den var trasig, utan för att tandläkaren bedömde att det var lite för trångt bland tänderna i den överkäke där den stackars ratade visdomstanden haft sin hemvist. Men historien slutade verkligen bättre än man hade kunnat förvänta sig, med en visdomstand inblandad... :)

    När det gäller din tand, så gissar jag att några dagar med penicillin kommer att göra susen. Jag både gissar och håller tummarna jättemycket för att det är så som din tands historia kommer att sluta... :)

    SvaraRadera
  4. Visionary: Å, en sån solskenshistoria! Just så borde det vara... mindre intensiv och framför allt mindre långvarig värk åt alla! Varför är det inga politiker som lovar det? :)

    Menar du att en infektion i bihålorna lätt skulle kunna sprida sig till såret efter visdomstanden? Så kan det mycket väl vara... men problemet med visdomständerna i den nedre käken är ett annat. De är större, ligger djupare, och väldigt nära en stor nerv som går utmed kinden. (Jag fick själv se hur den gick, på en röntgenplåt... lite spännande, faktiskt!)

    Men tack för en fin historia - och likaledes för de hållna tummarna. Ännu har inte värken slutat, men rädslan (varför slutar det inte att värka, det borde redan ha slutat, vad är det egentligen för fel) har gett med sig i ganska hög grad.

    Önskar dig ett skönt jullov... att du hinner vila upp dig lite.

    SvaraRadera