fredag 26 oktober 2012

Oktoberblom!

I morse såg jag att min kaktus hade fått en blomma, en stor härlig blomma! Ett par till är också på kommande. Tänk, såhär i slutet av oktober.

Fast egentligen vet jag varför. Kaktusen stod ute på balkongen i flera månader, från augusti och kanske till mitten av oktober, medan jag antingen var på resa eller ute på sommarstugan.

Jag som oroade mig för att den inte skulle tåla kylan eller att vattnet skulle ta slut. Den hade ju bara det vatten som jag gav den innan jag for. Så... växter kanske kan suga åt sig fukt ur luften? börjar jag fundera. Fuktig luft har det ju funnits mycket av.

Sen, när jag äntligen lyfte in den, formligen sken den av välmående.

Visst har jag hört trädgårdsmänskor säga det förut,  men nu har jag ju sett det själv också: Krukväxter mår väldigt bra av att stå ute.

Fast jag undrar när det hände, plötsligt bara fanns den stora blomman där. Det måste gå väldigt fort...

 

2 kommentarer:

  1. aaaah- ljuvligt!
    Jag hade en röd variant som blommade varje år i november; -men nu så är den död. Av ålderdom och kanske lite misskötsel...

    SvaraRadera
  2. Har du haft en likadan? Då vet du kanske vad denhär sorten heter?

    Ja, visst är det lite fantastiskt, plötsligt så bara blommar den! Numera har jag bara denhär enda krukväxten och den såg så eländig ut i våras, så jag hade då inte väntat mig någonting.

    Men jag undrar om det inte är just så erfarna trädgårdsmänskor brukar göra, slänga ut blommarna, lite som ett test? If it doesn't kill them, they get stronger...'

    SvaraRadera