fredag 26 juni 2009

Orkestern som kom fel

Det är så varmt och skönt… och det skulle kännas konstigt… och liksom fel att göra något ansträngande… men kanske kan jag bara tipsa om en film?

En israelisk film. Namnet tänker jag varken säga eller skriva i denhär värmen, men jag kan ju länka.

Filmen handlar om en egyptisk polisorkester som kommer till Israel för att spela på ett arabiskt kulturcentrum, men som hamnar lite fel. Orkestermedlemmarna stiger på fel buss och anländer till en liten liten stad i öknen. Där finns ingen kultur alls, säger invånarna, varken israelisk eller arabisk. Där finns inte heller något ställe att övernatta på.

Allt är mest bara sand och betong. Här är parken, säger kvinnan som har det lilla caféet. Hon visar på en ensam parkbänk, den är det enda som finns. Där sätter de sig, hon och ledaren för den egyptiska orkestern. Där gör de några trevande försök att nå fram till varandra. Det är inte så lätt.

Kanske är det därför jag tycker om denhär filmen.

Den känns äkta, förenklar inte… men litar på vanliga mänskors vanliga mänsklighet. Det känns bra, det värmer, precis som sommarsolen.


Fast nu vill jag göra något annat… kanske en cykelutflykt. Om det inte blir för ansträngande.

Ha det så skönt, allihopa. Njut av solvärmen mot huden… eller sätt er framför datorn, när ni känner att ni har solat färdigt. Kanske är det ändå inte en så stor synd?

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar