söndag 28 juni 2009

Andlig intelligens?

En tanke från igår.

Kanske finns det inte bara IQ och EQ utan också AQ? En andlig intelligens.

Vi moderna mänskor, vi som säger att vi inte tror på någon personlig gud, vi verkar ändå inte kunna släppa taget.

Vi säger till våra mammor eller pappor: Du gav mig inte det jag behövde, du såg mig inte. Men det var ju det som Himlafadern skulle göra. Han skulle se alla mänskor, både barn och föräldrar. Han hade förmågan att se in i deras inre och förstå allt. Han skulle veta vad de behövde, redan innan de själva visste det. För honom fanns det inte barn och föräldrar. Alla var barn.

Vi säger ungefär detsamma till vår partner: Du förstår mig inte, du ser inte vem jag verkligen är. Därför kan jag inte fortsätta att leva tillsammans med dig. Jag måste hitta en man eller kvinna som verkligen ser mig. Bara så kan jag bli av med tomrummet inom mig.

Jag undrar… kan det vara så att vi… projicerar… vår andliga längtan på föräldrar och livspartner?

Kan det vara så att vi moderna mänskor inte är vidare intelligenta… i andlig mening?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Visst projicerar vi vår andliga längtan på vår partner! Jag gjorde det och många av mina kvinnliga vänner gör det också. Besvikelsen är naturligtvis stor. Så dumt, egentligen. Ingen annan kan ju fylla vårt tomrum...

    Mina manliga vänner då?? Tja, de är trevliga, men tycks inte lida nämvärt av andlig längtan, tyvärr. Mer åt det kroppsliga hållet, if you ask me. Som gammal grupp 8 är det trist att behöva säga så, men verkligheten är svår att styra.

    SvaraRadera
  2. Amber: Tack för dina tankar! De ledde till många fler tankar som jag försökte lägga fram igår. Kanske hann du läsa mitt svar, innan jag tog bort det? Det kändes som att jag behöver tänka lite till om dedär sakerna.

    SvaraRadera