måndag 27 november 2006

Soppor...

Idag hade jag tänkt fortsätta med mitt skrivarbete, men jag vet inte om jag orkar. Det har varit en bra fyradagarsledighet. Jag har varit frisk hela tiden. Jag har blivit klar med Familjemiddagen och igår fick jag både tvättat kläder och lagat till en fisksoppa...

Ja, jag tycker ju inte om fisk. Smaken går väl an, men lukten av rå fisk och fisk som har ben i sig - det gillar jag inte. Nåja. Nu hade jag köpt benfri djupfryst sej och stålsatt mig mot lukten - och smaken, den skulle jag försöka piffa upp med kryddor. Jag hittade ett afrikanskt recept på fisksoppa, där det skulle vara både ingefära och koriander - och blev lite ivrig... Fast jag är inte säker på resultatet. Igår tyckte jag inte att det smakade så märkvärdigt, men kanske är soppan bättre idag? Soppor kan bli det, tycker jag. Liksom jag mår de bra av att få ligga och dra sig... I alla fall är jag förtjust i att ha soppor med mig till arbetet. Det är lite kallt, där jag sitter och äter - så en het soppa är precis rätt. Dessutom är det något rofyllt med att äta soppa. Är den het, måste man göra det långsamt och koncentrerat. Det är väl därför.

En annan soppa är inte det minsta lugnande. Jag har oroat mig för sonen dethär veckoslutet. Han har magproblem sedan flera år, illmående och torra uppstötningar. Dag efter dag. Läkarna kan inte hitta något fel. Kanske är det Colon Irritabile. Förr brukade han mest skylla på läkarna, säga att de var så inkompetenta, men nu börjar han förstå att det kanske inte går att bota. Inte med något piller i alla fall. Så nu är det inte bara magen längre - utan humöret också. Han känner sig nedstämd, säger att 2006 är hans värsta år hittills...


Drömmar oroar mig också. Jag tycker de skulle kunna vara mera... samarbetsvilliga. Inte väcka mig flera gånger per natt. Välja ämne med hänsyn till... min nervösa läggning och svaga konstitution. Varför drömmer jag inte om att jag ligger och latar mig på en sandstrand? Ljumma vindar smeker mig. Ett parasoll skyddar mot solen. Havet är lugnt och glittrande. Blåare än blått. Allt är stilla. - Varför drömmer jag inte det?!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. hem, det där med sonen låter väldigt oroväckande!!
    kan det vara vanlig stress; magkatarr el dyl? Överkänslighet - gluten, lactos...

    till slut får man väl ge sig av till läkare förstås....

    angående drömmarna...ja, jag har varit inne i en period i nästan ett år då jag drömmer liknande hela tiden; stora plater, massor av folk, tillfälliga ställen som tex hotell eller läger...konstiga, ytliga kontakter...väldigt märkligt.

    har du sett vad som visas på ettan ikväll kl 22.30 (svt1)
    kram

    SvaraRadera
  2. Ja, vi har ju varit till läkare. Många många gånger... Därav sonens nedstämdhet...

    Jag tror jag skall skicka ett litet mail om dedär drömmarna...

    SvaraRadera