lördag 1 december 2007

Cor Caroli

En ny blogg igen! Ja, skam den som ger sig... :)

På den nya bloggen går det inte att kommentera. Det är för att jag behöver fria händer. Om ni har kommenterat, så nänns jag inte ta bort inläggen, så sentimental är jag...! *fnys* Men jag vill också ha min konstnärliga frihet. Kunna ändra mig och ta bort inlägg, som det känns bäst.

Så jag har överfört det mesta från wanderdeep... och här är också några nya inlägg, med rubriken Övergivna... För det mesta brukar jag skildra inifrån mänskan själv, hålla mig strängt till det perspektivet. Är man introvert så är man! :) Men här har jag försökt göra det motsatta. Se utifrån, som på teater.

Min nya blogg heter Cor Caroli, som betyder Karls hjärta. Det är också namnet på en stjärna i stjärnbilden Canes Venatici.

Andra bloggar om: ,

7 kommentarer:

  1. Oh - du har flera bloggar på gång ser jag. Känns det inte splittrat?
    Jag tänkte göra en blogg till .... men insåg att jag ej kunde vara så bunden till datorn - jag har annat jobb vid sidan om.
    Nu har jag ett stort extrajobb, scanningsuppdrag - som gäller gamla fotografier och som det ska göras fem kopior av varje kort.

    Jag har jobb som räcker in på nästa år har jag insett.
    (det är ej tidsbegränsat som tur är - och det kan ju vara kul med extrapengar efter jul&nyår....)

    SvaraRadera
  2. 'På gång' är nog för mycket sagt. Egentligen har jag tänkt blogga mindre, inte mera. Jag är inne i en lugnare period nu och det skulle jag vilja fortsätta med. Faktiskt hoppas jag att denhär nya bloggen, Cor Caroli, skall hjälpa mig med det...! :) När jag skriver på den, har jag tänkt, är jag mera inne i mig själv, skapar utifrån mig själv. När jag skriver på Carulmare, kan jag få utlopp för ett annat behov - känna att jag har kontakt, få umgås med mina bloggvänner. I båda fallen handlar det om kommunikation, men på lite olika villkor...

    Ja, jag såg att du hade börjat scanna in gamla bilder... från din hemtrakt, var det väl? Ett bra sätt att vårda sig om sina rötter... och lite extrapengar kan ju också behövas.

    SvaraRadera
  3. Kikar bara förbi med en sen önskan... att du har haft en fin andra advent! ;-) Det låter som om du balanserar dina behov väl, just nu - skönt! :-)

    SvaraRadera
  4. Tack, Visionary... fast jag fattar ju aldrig vad det är för dagar som går förbi! Igår var för mig en dag, när jag var ut och åt med en väninna... och eftersom vi inte har träffats... under det nya årtusendet!! var det verkligen en upplevelse. Spännande att se om vi kunde hitta tillbaka till varandra, för en gång stod vi varann ganska så nära. Så... jag kan efterklokt säga att jag hade en bra andra advent. Det hade du också, har jag läst hos dig. Du talar så fint om nära hjärtat-upplevelser. Hos dig finns de visst kvar ännu, sommarens alla surrande humlor? :)

    SvaraRadera
  5. Hej underbara Carulmare,
    din nya berättelse "övergivna" är verkligen intressant och spännande och sporrar mig att börja skriva igen och inte bara fotografera.Det kunde vara min arbetsrum som beskrivs där(jag har faktiskt ett litet köksbord där också...skulle inte finnas rum för ett matsalsbord )..Så då vet du hur jag har det.Och det finns faktiskt lite beröringspunkter med Vincent van Gogh också vars målningar du använder. Jag har ju till tristess och leda kopierat hans målningar på teatern..! Nu undrar jag bara vad mannen hade skrivit..!?? Varma hälsningar!

    SvaraRadera
  6. Hej, kära vän! Tack för de vänliga orden - och roligt att du kände igen dig... eller ditt arbetsrum. Skall bli spännande att se på vilket sätt du blev inspirerad... ja, om du sätter ut det på bloggen.

    Vad mannen i berättelsen hade skrivit? Nja, just den dagen blev det inte så mycket gjort. Om jag minns rätt, satt han mest och tuggade på pennan!

    Men hur kommer det sig att du måste kopiera Vincent van Gogh så ofta, för teatern?

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Det var till pjäsen "Brevbäraren från Arles" Bl.a. till en scen behövdes flera tavlor som låg kringströdda på golvet.Det var dom som jag målade förutom den som Vincent hade på sitt staffli.Och vad jag minns fanns det många tavlor på väggarna i vissa scener.Mest var det solrosor som jag blev innerligt trött på att kopiera..!!Jag som alldrig hade målat blommor tidigare..!!

    SvaraRadera