måndag 7 maj 2007

Mina gudar

Vaknade upp och var orolig för min son. Tänkte på hur vi har haft det tillsammans och såg värderande på mig själv. Jag har inte varit någon bra förälder, inte så bra som jag skulle vilja. Kanske inte ens tillräckligt bra...?

Det är inte lätt att veta, beror ju också på målen. Vad jag värdesätter i livet - och vad han värdesätter. Vad som är gud för oss. Den tanken har jag förresten från Martin Luther. Han var inte så dum, alla gånger. Gud är det som du sätter allra högst, skall han ha sagt.

Jag har många gudar. En av dem heter nog Trygghet. Helst skulle jag vilja att allt var så tryggt. Vi skulle vara skyddade från allt. Sjukdom. Olyckor. Våld. Misslyckanden. Åldrande. Död. Skyddade från livet självt. Varför skulle vi egentligen födas?

Mod är en annan gud. Den säger att vi har valt att födas och utveckla oss. Vi är tappra själar, beredda att betala priset. Vi gör våra erfarenheter, lever och lider, och ur lidandet stiger medkänslan fram. Vi börjar känna igen oss själva hos andra. Lär oss att älska det lilla, hos oss själva och hos andra.

En tredje gud heter Tillit. Det är en konstig gud. Man kan känna sig trygg, fast man borde känna sig otrygg. Jag förstår det kanske inte helt. Men jag anar att det beror på kärleken, att man har lärt sig att älska det lilla. Det gör att man inte längre är så känslig för sina egna motgångar. De minskar i betydelse.


Andra bloggar om: , , ,

9 kommentarer:

  1. Trygghet, mod och tillit - det är absolut det som vi människor behöver. Att vara förälder kräver mod. Mod att våga vara den förälder som man är. Trygghet i att man gör så gott man kan och kan man inte så finns det möjlighet att be om hjälp. Tillit till att tryggheten och modet finns inom sig själv (trots allt) och i sin familj.

    SvaraRadera
  2. Hm. Känner att jag nog ska ta och begrunda den där Luthers ord lite. Själv har jag ingen god relation till Luther efter en envis vikarie som med frenesi tvingade oss, små elva-åringar, att läsa om Luther i tre veckor i sträck.

    SvaraRadera
  3. han var väldigt klok, tror jag.

    Att fundera över vad jag tycker är viktigt i livet, tycker jag är viktigt. =)

    Och så får man inte sluta att omvärdera detta, livet ut.

    SvaraRadera
  4. Ja Luther var nog klok. Men det är du med. Du skriver om så stora saker på ett lättförståeligt sätt. På ett sätt som gör att jag tänker till. Får positiva vibbar. Tack! Kramar...

    SvaraRadera
  5. Systergullan: Att ha barn är nog något av det mest utvecklande som finns...!

    Bless: Om jag minns rätt, sa Luther detdär i kommentaren till första budet. Du skall inga gudar hava jämte mig... ni vet. Jag blev mycket förvånad, jag hade inte väntat mig en sådan... djupsinnighet från Luther, och det är väl därför som jag forfarande kommer ihåg formuleringen.

    Loppispoppis: Fundera på livet, det är mitt livsintresse! :)

    Gisan: Vad skönt att höra att det gick att förstå! Jag var så trött när jag skrev dethär inlägget och hade problem med att få orden att anpassa sig till mina tankar...

    SvaraRadera
  6. Du är klok carulmare, det här inlägget ger mig mycket att tänka på.. Även gamle Luther, som jag inte studerat särskilt noga, är klok när han säger det där att Gud är det vi sätter högst. Och det varierar ju från person till person, det vet vi ju...

    Kram från qi, som inte kan lägga kommentar som annat än anonym för tillfället

    SvaraRadera
  7. Det där var väldigt vackert skrivet. Jag gillar speciellt stycket om mod. Och så sant att mycket handlar om att lära sig älska det lilla.

    SvaraRadera
  8. Tack allesammans! Det är nog ni som är kloka, eftersom ni förstår hur jag menar, fast jag uttrycker mig så kryptiskt. Det var en fin upplevelse för mig!

    SvaraRadera
  9. Det du skriver om är som en mognadsprocess hos människan med tre steg: trygghet mod och tillit.Tilliten är viktig för det gör att man orkar när allt känns motigt och svårt.Vi behöver sätta namn på våra tankar och gudar annars irrar vi bara omkring i tillvaron rädda och desorienterade. Tack Carulmare för att du har gjort vår väg tydligare..!
    leosdream

    SvaraRadera