onsdag 7 juli 2010

Sagostämning med Vladislav Erko

Till vänster en bild ur en bok med keltiska riddarsagor, översatta till ukrainska. Nertill två bilder ur Snödrottningen, en av Hans Christian Andersens kända sagor. I båda fallen är det Vladislav Erko som är illustratör. (För mera uppgifter om bilder och böcker, se erko-etiketten på Free1000s).

När jag ser Vladislav Erkos bilder, är det som om något skulle börja spinna inom mig. Jag får en varm och behaglig känsla, kanske som en belåten katt, och får själv lust att börja berätta sagor, i ord och bilder. Det finns ju sagor också, säger något inom mig, så varför skulle jag då sura? Det är något djupt tillfredsställande, eller kanske tröstande, med sagor.

AmOimages finns många fler bilder ur dehär böckerna samt andra illustrationer av Vladislav Erko. Han är förresten ukrainare, och född 1962... så dethär är ju inte några 'public domain'-bilder.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar