tisdag 17 mars 2009

Ögon med rymd

Fann ett rymdöga hos Inkan. Guds öga kallas det på nätet, men rymdvetare talar nog hellre om nebulosan Helix eller NGC 7293.

Nebulosor, läser jag vidare, är flera ljusår stora och består av stjärnor som håller på att dö. Om jag har fattat rätt, så är det själva döendet som ger upphov till de fascinerande formerna och färgerna. Gaserna och rymdstoftet.

I alla fall så kom jag också att tänka på Magritte och hans öga (The False Mirror, 1928). Tycker ni inte att de är ganska så lika?

Andra bloggar om: gud, magritte, nebulosor, rymd, ögon

2 kommentarer:

  1. Å - ja just den Magrittebilden ja, det var länge sedan jag såg den. Och visst är den lik ögat ute i rymden.
    Fantastiskt att du hade den.
    Just ögat är ju en speciell symbol och jag tänker på båtarna nere i grekland, Egypten(?) med öga i fören. Det är väl en skyddssymbol.

    SvaraRadera
  2. Ett skyddsöga ute i rymden... det skulle nog vara bra! :)

    SvaraRadera