söndag 10 februari 2008

Rajalahdentie - Råviksvägen 14.27

Jag sitter och bläddrar i Bussbibeln. 14.27, läser jag. Rajalahdentie - Råviksvägen. Jag har bara en oklar uppfattning om var det är. Men det står att det är där som Bussen startar, som den börjar sin slingriga väg genom staden.

Jag undrar hur det skulle kännas att bo på Rajalahdentie - Råviksvägen, att leva med en sådan visshet. Jag skulle titta på klockan och sedan ut genom fönstret. Aha! skulle jag säga till mig själv. Klockan är 14.27 - och se, där är Bussen!

Är det verkligen så? Jag vill gärna tro, men inom mig gnager tvivlet. Tänk om jag kunde träffa någon som bor på Rajalahdentie - Råviksvägen, just där Bussen stannar, och fråga. Ser du verkligen bussen, varje dag... precis som det står skrivet i Bussbibeln?

För oss andra är Bussen ett stort mysterium. Den kommer och den går, utan att vi kan se något mönster. Också om man tror på Bussbibeln, att Bussen startar 14.27 på Rajalahdentie - Råviksvägen, så vem vet vad den gör sedan? På den punkten är profetian verkligen ganska oklar.

Men somliga tror att de vet. Det finns ett ställe här nära, där de troende samlas och väntar. Busshållplatsen, kallar de sitt tempel. Snart kommer Bussen, säger de trosvisst, fast varken jag eller de kan se någon Buss.

Kanske skulle jag också söka mig dit, istället för att sitta här och kåsera. För nu skulle jag verkligen behöva Bussen.


Andra bloggar om: , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Skrattar gott när jag läser. Det låter som en ganska trivsam tro på något sätt. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, du har nog rätt. :) Imorgon skall jag ta Bussen. Imorgon har de lovat solsken... så då är det lättare att tro och vänta. Eller också går jag. Jag skall hämta en cykel i stan, nämligen... och då kan jag inte ta bilen.

    SvaraRadera
  3. Kul läsning. Känner du dig uppåt idag?

    Den där texten var ovanligt "ogrubblig" för att vara din:o)

    SvaraRadera
  4. Nja, jag vet inte, Anna. Tror nog att jag grubblar lika mycket som vanligt, jag bara inte skriver ner det just nu... vilket bland annat beror på att jag jobbar så mycket med mitt nya projekt, free1000s.

    Egentligen är jag orubbligt grubblig...! :)

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    Ditt kåseri var både roligt och tankeväckande.
    Våra busstidtabeller och avgångstider
    kan man verkligen likna vid en bibel. Och busshållplatsen som en tempel för troende är lika träffsäkert formulerat.Men i templet eller på hållplatsen samlas såväl skeptiker som troende i förhoppningen att någon skall föra dem till destinationsorten inom en viss tid."Det finns en längtan efter "NÅGON eller NÅGOT" som det finns en längtan efter buss och en tro på tidtabellen som tron på budorden".Det vimlar av biblar i vår vardag som vi okritiskt följer som trogna lärjungar.Det må vara busstidtabeller, övergångställen, trafikregler, deklarationer o.s.v...Och vi som inte följer dessa regler frågar oss.Var passar vi in..??!!

    SvaraRadera
  6. Hej, Leosdream - och tack!

    Jag åker buss bara ibland, så därför är jag ganska osäker på när bussen kommer... och därför, tror jag, känns det så ovisst om bussen skall komma eller inte. Allra värst är det om ingen annan står på hållplatsen, då vill jag bara ge upp och gå in igen....!

    Ja, vi som inte riktigt klarar av att hålla reda på och foga in oss i alla rutor, vi som blir ängsliga och modfällda av det...!

    Men... nu funderar jag på att köpa en ny kamera. Jag vill kunna ta bilder av levande, rörliga varelser också. Kanske ett mellanting mellan en system- och kompaktkamera. Säljaren rekommenderade en Panasonic DMC F28 - med skakningsskydd, en zoom på 12 vad-det-nu-heter, 8 megapixlar... Den är lite stor förstås, men går kanske att knöla in i fickan. 300 euro var den nedsatt till.

    Är du nöjd med din nya kamera, Leosdream?

    SvaraRadera
  7. Det är säkert en bra kamera med så många megapixlar. Jag är rätt så nöjd med min nya kamera.Det jobbiga är att lära sig alla finesser.Bruksanvisningen fyller en hel A4 pärm.Så du förstår att det är tröttsamt att lära sig allt.Fy f-n för alla bruksanvisningar!!Jag skulle också önska att jag hade en riktig systemkamera så jag kunde ta närbilder på människor och fina porträttbilder.Fin och konstnärlig vinjettbild som du har på din sida. Har du tagit bilden själv? Vad månde bliva om du får en ny fin kamera?? Man undrar...!!?

    SvaraRadera
  8. Leosdream: Det var bara 7,4 megapixlar, märkte jag när jag läste på... och det finns problem med att ha en så stor zoom. Men man får pröva kamerorna i 30 dgr, så det är väl bara att köpa och ta reda på vad den kan och inte kan. - Jo, kameror är invecklade saker, massor med jobbiga facktermer...

    Jag tycker också så mycket om dendär havsbilden. Inte bara bilden utan det sätt som den binder ihop färgerna i bloggen. Glad att du också gillar den! :) Jo, den är tagen av mig, men med din kamera! :)

    Vet inte om det blir bättre bilder med en ny kamera. Först blir de säkert sämre, för att man inte förstår hur man skall göra.

    SvaraRadera