onsdag 7 september 2011

Himmel och jord

En mulen dag. Men igår kväll var himlen ovanligt vacker.

Också gårdagen hade varit mulen, men sent på eftermiddagen klarnade det upp och det var inte vilket uppklarnande som helst. Det blev klarare än klart, en genomskinlighet som återspeglade sig i allt jag såg… såsom i himmelen så ock på jorden. Konturerna blev tydligare, jag fick också ett intryck av lätthet, att jag kunde räcka ut handen och ta tag om ett träd eller en lada, bara lyfta upp dem.

Jag ville stanna upp och fotografera, men vågade inte riktigt. Kände att jag höll på att bli frisk från… vad det nu är som jag har lidit av och ville inte överanstränga mig. Den hängivelse som jag kan känna när jag fotograferar är ju inte alls gratis, jag tror faktist att den sliter ganska mycket på kroppen.

Tänkte på de andra Knäppisarna, hur många undersköna bilder som kanske togs i just denna timma. Små rosa moln svävade omkring på himlavalvet och månhalvan lyste vit och skir. I Maxmo såg jag ett helt fält med solrosor… Ja, jag har varit ute med bilen, trots körförbud. Det blev nämligen så att jag kunde få den svetsad i Jakobstad, nästan en hel vecka tidigare än här i Vasa.

Men oj, så mycket pengar jag har lagt ut på bilen på sistone! Det gör mig så ängslig, jag får väl för mig att nu skall det bli lika mycket i fortsättningen också och att jag står inför ruinens brant. Minst. Ny hiss till ena fönsterrutan, ny del till ljuddämparen – och så svetsningen nu senast.

En annan pengatjuv är tandvården, fast jag går till kommunal tandläkare. 43 euro för ett pyttelitet hål, ett som gick jättefort att laga. Fyllning av två ytor, står det på räkningen, men vad är det för tänk?! Vilken mästerförhandlare har fått igenom att man skall få dubbelt betalt för att man jobbar några sekunder här och några sekunder där…?

4 kommentarer:

  1. Det kan bli för mycket av det goda och det onda....Ett intresse kan sluka en för mycket och man kan bara inte låta bli fast man borde.

    Och bilen. Jag håller tummarna!

    /N

    SvaraRadera
  2. Jo, det är sant. Man kan till och med få för mycket glass! :)

    Tack för tummarna! Bil nu besiktad och funnen i körbart skick.

    Hur har hösten börjat för dig, något särskilt på gång?

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att bilen är OK nu:-)!!

    Hösten är igång med rivstart på jobbet...Har inga direkta projekt på gång, inga privata:-)!

    Drömmer om att gå på fotokurs nån gång. Och lära mig köra båt till våren!

    /N

    SvaraRadera
  4. Sedan startar du kanske en fotoblogg... möjligtvis i samarbete med dottern. :)

    Ha det så gott!

    SvaraRadera