söndag 10 januari 2010

Hej Kilpisjärvi!

Jag sitter och tittar på väderlekskartan. Här i Vasa är det –6, men uppe i ‘finska armen’ har de 3 plusgrader!

Jag blir lite nyfiken och söker söker upp Kilpisjärvi väderleksstation. Där är det 2,2 plusgrader - och solen går inte alls upp eller ner idag! Det är fortfarande kaamos, det finska ordet för polarnatt eller midvintermörker. Men kaamos låter ju helt annorlunda, som ett ord från tidernas begynnelse...

Med ens öppnar sig en dörr (i mitt sinne) och en Kilpisjärvi-bo tittar ut, spanar ut i det svarta (fast jag nog vet att det är inte helt mörkt i Kilpisjärvi heller). Sedan vänder han sig om, ropar in i stugan: Mamma, det är varmt idag!

Fast kanske är det jag själv som står där i dörren, för jag kan nästan känna det fuktiga mörkret i mina näsborrar...

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar