lördag 23 mars 2013

Foto och konsthistoria... behovet av drama

Igår kväll kom jag igen att tänka på att jag ofta hellre arbetar med konsthistoriska verk än med mina egna fotografier och så tänkte jag vidare att nu skall jag verkligen försöka förstå varför.

Ibland brukar jag säga att det är just det faktum att det inte är mina egna bilder som ger mig en känsla av lust och frihet - och då bidrar det förstås väldigt mycket att konstnärerna inte längre lever. Jag kan inte såra dem med mina tankar och tolkningar, jag behöver inte oroa mig för deras reaktioner.

Men igår kväll tänkte jag att dethär inte är hela sanningen, det är något mera med de äldre målningarna som drar... jag tror det är själva omgivningen. Bilder ur konsthistorien är inte bara historiska, de har också en historia att berätta. När jag själv tar fotografier, blir det mest naturbilder. Jag kan inte närma mig mina medmänskor utan att störa dem - eller som det brukar heta inom forskningen, utan att påverka det jag undersöker. Det går förstås att ta smygfoton och såna bilder kan bli verkligt bra, men de går ju inte att använda i alla sammanhang, är inte helt och hållet mina egna. Men dethär stycket handlar inte om att ta bra bilder - eller jo, om man med bra menar bilder som är ett klart uttryck för konstnärens inre strävan. För det är ju det konsten handlar om, att hitta ett så bra uttryck som möjligt för det man har inom sig. I den meningen är varje mänska konstnär, så tänker jag i alla fall.

Men för att återgå till mig och min inre strävan. Det finns en tredje sak med det konsthistoriska också. Nu behöver jag nog repetera. 1) Att konstnärerna är döda. 2) Att de berättar en historia. Trean är kanske mest en vidareutveckling av nummer två, inser jag nu. I konsthistorien finns mycket drama och det är väl något som vi mänskor alltid verkar ha behov av. Jag skall inte försöka reda ut varför, men det har väl något att göra med att vi behöver få leva oss in i alla möjliga situationer, inte minst de hemska, för att indirekt kunna bearbeta våra känslor inför det egna livet. 'Det hör till livet', är en fras som man ofta upprepar, som för att avdramatisera, men jag tror inte riktigt att det går. Den inre dramatiken fortlever ändå.

Medan jag skriver, gör jag ännu en iakttagelse. Inte heller gamla tiders konstnärer hämtade sina motiv ur samtiden... ja, bortsett från porträttmålningarna då, brödfödan. Istället levde de sig in i bibelberättelser, myter och den historia som för dem verkade gammal. Så kanske är det bara så det är. Utan känsla av frihet, eller kanske säkerhet, vågar man inte öppna sin själ.

4 kommentarer:

  1. Anders R Östlund23/3/13 22:31

    Tack för en tänkvärd text. Du skriver:"Jag kan inte närma mig mina medmänskor utan att störa dem - eller som det brukar heta inom forskningen, utan att påverka det jag undersöker." Till det vill jag säga att det är just det som är grejen. Inte att störa eller påverka utan försöka så gott det går medleva och deltaga samtidigt som bilderna kommer... och exponeras. Det är givetvis svårt... kanske en del menar omöjligt , men för mig är det där utmaningen ligger. De inre och yttre bilder som sedan sammansmälter i det urval man gör för publicering beroende på vilken historia eller skeende man vill berätta, visa. Låter det här något vettigt i dina öron?

    SvaraRadera
  2. Men, jag tycker inte att det är fel ens att påverka. Det är egentligen det enda jag gör när jag fotar. Alltså: "hitta ett så bra uttryck som möjligt för det man har inom sig", eller iscensätta, i mitt fall. /Mia

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarer! Inser att det finns många sätt att tänka dethär på och också att personligheten spelar en stor roll. Tänkte förresten inte alls i termer av rätt och fel, bara vilka förhållanden som verkar vara 'bördig mark' för skapande... kanske bara för mig. Fast någon pytteliten generell sanning finns det kanske ändå i dethär stycket, det skulle i alla fall kunna bidra till att förklara varför det finns så lite samtid i äldre konst.

    Vet inte riktigt hur du menar, Mia, men jag kommer att tänka på att när jag fotar berättar jag hela tiden, sätter ord till bilderna och har alltså en publik i tankarna, mänskor som jag vill säga något åt... påverka?

    SvaraRadera
  4. Anders R Östlund29/3/13 02:42

    Carulmare-Gun. Hur ser du på att inte alls sätta några ord till bilderna? Bara låta dom få tolkas av betraktaren...

    SvaraRadera