måndag 23 januari 2012

Ganska nöjd ändå

med att Pekka Haavisto (grön) gick vidare till andra omgången. Grattis Pekka!

Jag röstade också på dig, fast jag kände mig lite osäker. Helst hade jag kanske röstat på Paavo Arhinmäki (Vänsterpartiet), men han verkade ju inte ha någon chans alls och det var viktigt för mig, min presidentkandidat skulle kunna ge Sauli Niinistö (Samlingspartiet) ett verkligt motstånd.

Jag röstade alltså taktiskt. Förmodligen var vi många som gjorde det, det är nog oundvikligt så länge som vi fortsätter att göra gallupar. Så kanske borde vi sluta upp med det?

Men jag röstade också efter mitt samvete. Jag var inte säker på att du skulle komma till andra omgången, men det kändes ändå bra att rösta på dig. Också jag vill ha ett öppet samhälle, det är en hjärtesak för mig - även om mitt öppna samhälle inte nödvändigtvis behöver ha något med EU att göra.

Lycka till också i fortsättningen, Pekka!

2 kommentarer:

  1. får se hur det går ikväll nu då :)

    SvaraRadera
  2. Anna: Inte precis som jag hade hoppats, men jag är ändå glad för att det gick såpass bra för Haavisto och hoppas att det bådar gott för framtiden.

    SvaraRadera