måndag 26 maj 2008

Arithon

Här ett inlägg som är några dagar gammalt, skrivet i en lite annan sinnesstämning.
Jag brukar inte göra så, brukar tänka att bloggen skall uttrycka hur jag känner mig just nu.
På samma sätt sätter jag sällan ut bilder från andra årstider.
Men kanske kommer jag att ändra mig på den punkten...?


Mycket hellre vill jag drömma mig bort.

Det finns personer i böcker som jag kan gömma mig hos. Jag kan gå in i dem och känna mig skyddad. Om de får finnas, då får jag också göra det. Om de orkar, då kanske jag också gör det. Om jag känner igen mig i deras personlighet och märker att författaren har förståelse för dem, då är det nästan som om jag själv skulle få samma förståelse.

En romanfigur som står mig nära är Arithon, en av Janny Wurts huvudpersoner. Han är inte någon vanlig mänska, men det är inte det som gör honom intressant. Janny Wurts hade gärna fått göra honom mindre mäktig. Det hade bara ökat mina möjligheter till identifikation.

Vad som drar mig är antagligen Arithons skuldkänslor. De flesta anser honom vara en skurk och många gånger tror han det själv också. Janny Wurts visar det mycket tydligt: Arithon företräder det mörka, det dolda, det inte erkända. Hans far är pirat, han är född utom äktenskapet, han är liten och mörk och svarthårig. Dessutom är han dödligt farlig. Han är en mästare på all trolldom som har med Skuggan att göra.

Arithon bär på mycket skuld. Eftersom han anses vara en skurk, måste han ofta försvara sig och eftersom han är så mäktig, blir det högar av lik där han drar fram. Arithon gör sitt bästa för att undvika krig, men det går bara inte. Det finns ju de som står på hans sida också och han kan väl inte bara lämna dem i sticket? Så han försöker att räkna efter, komma fram till hur han skall göra för att liken skall bli så få som möjligt. Ändå blir han inte nöjd. Ändå känner han sig inte säker. Han vågar inte lägga ifrån sig sin skuldbörda.

Ja, så var det i alla fall fram till de två senaste böckerna.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar